Installeer de software eaZyLink vooraleer u uw advocatenkaart aanvraagt. Die is nodig om uw eID uit te lezen. Deze software zal nadiien ook gebruikt worden om uw advocatenkaart uit te lezen, bij het gebruik van het DPA-platform.
Problemen bij de installatie of het gebruik van de software (eaZyLink/eaZyID)?
Dan krijgt u een van de deze meldingen:
- de browser blijft steeds vragen om de software te installeren
- u krijgt de melding "Operation failed"
- u krijgt de melding "Gelieve een kaartlezer aan te sluiten"
Mogelijke oplossingen
Besturingssystemen:
- De volgende besturingssystemen worden ondersteund voor de installatie van de eaZyLink software:
- Windows 7, 8, 8.1 en 10
- Mac OS X 10.10 en hoger
- Oudere versies van Windows en Mac OS worden niet ondersteund. De eID kan niet worden uitgelezen.
Browser:
- De volgende browsers worden ondersteund voor de installatie van de eaZyLink software:
- Windows: Edge, Chrome, Firefox
- Mac OS: Safari, Chrome, Firefox
- Bij het gebruik van andere browsers is het mogelijk dat de software werkt, maar daar wordt geen ondersteuning op gegeven.
Microsoft heeft in 2019 het gebruik van Internet Explorer als standaard browser afgeraden. Het bedrijf ondersteunt deze browser niet langer en dat zorgt bij heel wat gebruikers voor technische problemen. Sommige advocaten hebben dit eveneens ervaren bij het gebruik van de DPA-applicaties.
Wij raden u daarom aan om eerder Firefox, Chrome of Safari te gebruiken als internet browser. Als u Internet Explorer toch wil gebruiken dan kan u best deze handleiding volgen.
Cache en cookies:
Als de installatie van de software niet lukt, raden wij aan om eerst de volledige cache van uw browser te legen, en alle cookies te verwijderen.
Rechten:
Om de software te installeren is een account met admin-rechten nodig. Als u zelf geen admin-rechten heeft, vraag u het best hulp aan uw systeembeheerder.
Virusscanners:
Sommige virusscanners kunnen problemen veroorzaken, en houden de installatie van de software tegen. Als uw virusscanner niet de optie heeft om de software te vertrouwen, dan moet u de virusscanner tijdelijk deactiveren tijdens de installatie.
Terminal Services en Citrix-omgevingen:
Een handleiding voor de installatie van eaZyLink op Terminal Server of Citrix kan op deze FAQ in het tabblad "Handleidingen" worden gevonden. Gelieve deze handleiding aan de systeembeheerder te geven.
Kaartlezers:
Zorg ervoor dat er slechts één kaartlezer is aangesloten aan uw computer. Ook kaartlezers voor bankkaarten (bijvoorbeeld van Isabel) kunnen ervoor zorgen dat de eID niet gevonden wordt. Voor meer info over de verschillende types kaartlezers, gelieve de vraag "Welke kaartlezers kunnen de advocatenkaart uitlezen?" te consulteren.
DNS-instellingen:
Publieke DNS-servers kunnen problemen veroorzaken om het lokale IP-adres 127.0.0.1 te vertalen. Om dit op te lossen kunnen kunnen verschillende acties ondernomen worden:
- neem contact op met uw IT-beheerder of ISP (Internet Service Provider) om de instellingen op de DNS-server aan te passen
- configureer specifieke DNS-instellingen op uw computer. U heeft keuze uit verschillende alternatieve DNS-servers. Hierbij worden twee voorbeelden gegeven:
- OpenDNS: 208.67.222.222 en 208.67.220.220
- Google: 8.8.8.8 en 8.8.4.4
- wijzig het hosts-bestand in Windows:
- ga naar "C:\Windows\System32\drivers\etc" en open het bestand "hosts" met admin-rechten
- voeg onderaan het bestand deze lijn toe: "127.0.0.1 eazyLink.zetes.be"
- herstart uw computer
Software van derde partijen die niet compatibel is met eaZyLink:
Als bepaalde software of drivers op uw computer zijn geïnstalleerd, werkt eaZyLink niet correct. U zal deze dan moeten verwijderen om met eaZyLink te kunnen werken. Het gaat over de volgende software/drivers:
- GlobalSign SafeNet drivers
Instellingen op een Firewall of Proxy:
Indien een Firewall of Proxy de correcte werking van eaZyLink verhindert, kunnen volgende puntjes nagekeken worden:
- De volgende URL's worden gebruikt om aan te loggen met de advocatenkaart op het DPA-platform:
- https://lawyer-eazyid.zetes.be:443
- https://idp.dp-a.be:443
- https://secure.dp-a.be:443
- Na installatie van de software (Zetes eaZyLink) wordt een lokale service aangemaakt die draait op localhost:
- 127.0.0.1:60081
- Hiernaar wordt doorverwezen vanaf “eazylink.zetes.be”
- Er zijn geen inbound rules nodig.
- Bekend probleem: "eazylink.zetes.be" kan niet worden gevonden door de computer
- Wordt veroorzaakt door: sommige lokale servers blokkeren een DNS-request die naar localhost doorverwijst.
- Workaround: deze regel toevoegen aan de hosts-file van de pc: “127.0.0.1 eazylink.zetes.be”