Werken in regsol.be

De loginpagina www.regsol.be wijzigde, met het oog op de lancering van het Centraal Register voor Collectieve Schuldenregeling (JustRestart) in het voorjaar van 2023. 

De latere lancering van JustRestart verandert uiteraard niets aan uw werking. Dit delen we puur ter info mee.  
 

Doorloop de gevraagde stappen en sla tussentijds op indien u niet alle informatie bij de hand hebt. U vindt uw voorlopig dossier later terug onder “mijn dossiers” in de vorm van een “draft”.  U kan de draft openen en verder werken tot u opnieuw tussentijds wenst op te slaan of tot u het dossier kan indienen.

Het is pas nadat u alle verplichte velden van alle stappen hebt ingevuld, dat u uw aangifte van faillissement effectief kunt indienen.

 

 aangifte van faillissement

 

Wanneer u een nieuw dossier indient (een aangifte faillissement of een verzoekschrift GRP) moet u in verschillende stappen bijlagen toevoegen.

Als u in één van die stappen een verkeerd document oplaadt en u wil dat verwijderen, dan gaat u als volgt te werk:

  • u kan in de stap in kwestie een nieuw document toevoegen dat dan in de plaats komt van het verkeerde document  
  • u kan ook doorgaan naar de volgende stappen en dan terugkeren – bij alle opgeladen documenten zal een vuilnisbakje staan, waarop u kan klikken om het document uit de stap in kwestie te verwijderen
  • u kan het dossier ook ‘voorlopig opslaan’. Als u nadien het dossier opent via “mijn dossiers”, dan zal het vuilnisbakje ook verschijnen bij elk opgeladen document.
     

Opgelet! Eens uw dossier is ingediend, kan u de opgeladen documenten niet meer verwijderen.

Als u schuldeiser of schuldenaar bent en u heeft een raadsman die toegang heeft tot uw dossier of schuldvordering, dan ziet u precies dezelfde documenten als uw raadsman.

U kan ook zelf stukken toevoegen in een faillissementsdossier, al zijn de acties die u kan ondernemen beperkt. In een gerechtelijke reorganisatieprocedure kan u niet zelf stukken toevoegen als uw dossier wordt beheerd door een raadsman.

Wenst u een andere raadsman aan te duiden of uw dossier of schuldvordering zelf te beheren?
In geval van een gerechtelijke reorganisatieprocedure:

  • Ofwel kan uw eerste raadsman u toevoegen als schuldenaar omdat u het dossier zelf wil opvolgen, daarna kan u de raadsman verwijderen en/of een nieuwe raadsman toevoegen.

  • Ofwel kan een nieuwe raadsman toegang vragen tot het dossier: de gedelegeerd rechter kan de toegang verlenen en de toegang van de eerste raadsman ongedaan maken.
     

In geval van een faillissement:

  • Ofwel vraagt een nieuwe raadsman toegang tot het dossier: de rechter-commissaris kan deze aanvraag voor toegang goedkeuren en de toegang voor de eerste raadsman ongedaan maken.

  • Ofwel, als u zelf uw dossier of schuldvorderingen wenst op te volgen, kan u zelf toegang vragen aan de rechter-commissaris.

     

 

Definitie van Boek XX : Elke onderneming wiens activiteit er hoofdzakelijk in bestaat om, op onafhankelijke wijze en onder eigen verantwoordelijkheid, intellectuele prestaties te verrichten waarvoor een voorafgaande opleiding en een permanente vorming is vereist en die onderworpen is aan een plichtenleer waarvan de naleving door of krachtens een door de wet aangeduide tuchtrechtelijke instelling kan worden afgedwongen.
Als het vrij beroep in kwestie beantwoordt aan deze definitie, dan is het opgenomen in de lijst die verschijnt in het aangifteformulier.


Momenteel bevat deze lijst volgende beroepen:

  1. Advocaten
  2. Gerechtsdeurwaarders
  3. Notarissen
  4. Apothekers
  5. Artsen
  6. Dierenartsen
  7. Psychologen
  8.  Architecten
  9. Vastgoedmakelaars
  10. Bedrijfsrevisoren
  11. Accountants en belastingconsulenten
  12. Landmeter-experts
  13. Octrooi gemachtigden

 
De rechtbank zal, conform de bepalingen in BOEK XX, beslissen wanneer er een insolventiefunctionaris, specifiek in het kader van dit vrije beroep, (mede) moet worden aangesteld.

De vrije beroepen die NIET opgenomen zijn in deze lijst die verschijnt in het aangifteformulier, vallen onder de algemene bepalingen van de insolventiewet.
 

Op de startpagina van regsol.be, vindt u deze lijsten terug onder de blauwe tegels onderaan de pagina :

 

Lijst_curatoren

Voor het neerleggen van een verzoekschrift GRP dient u voorafgaandelijk de door de Wet verplicht opgelegde bijdrage voor het Fonds Juridische Tweedelijnsbijstand te betalen. Deze vergoeding wordt regelmatig geïndexeerd. Het actuele bedrag vindt u in de tarievenlijst. Bij het indienen van het verzoekschrift zal u automatisch geïnformeerd worden over o.a. de bankrekening waarop dient betaald te worden. 

Pas op het ogenblik dat de bijdrage effectief ontvangen is door de rechtbank, zal het verzoekschrift ingeschreven worden.
 
Voor zeer dringende aangelegenheden neemt u best contact met de griffie om, eventueel in contanten, deze bijdrage te gaan betalen op de griffie.

Een schuldvordering opvolgen/bewerken

De kwalificatie (aangehouden, aanvaard of betwist) van uw schuldvordering kan u enkel en alleen raadplegen in het Proces Verbaal van Nazicht. U ontvangt een notificatie als het Proces Verbaal van Nazicht werd opgeladen in het dossier. U vindt het Proces Verbaal van Nazicht terug onder de tab “Tijdslijn” op het detail van een dossier.

 

image

Uw schuldvordering werd wellicht opgeladen tussen het moment waarop de curator het Proces Verbaal van Nazicht heeft gegenereerd enerzijds en het moment waarop de griffie het Proces Verbaal van Nazicht heeft gevalideerd anderzijds. Uw schuldvordering zal in het eerstvolgende PV van Nazicht worden opgenomen.

Door te klikken op deze zwarte “plus” knop kan u de samenstelling van de bedragen van de schuldvordering per voorrecht consulteren, zoals ingediend door de schuldeiser of diens gemachtigde.

Een schuldvordering indienen

Algemeen

Het Centraal Register Solvabiliteit is een digitaal platform voor insolventiedossiers.  
Rechtbanken (rechters, rechter-commissarissen, gedelegeerd rechters en griffiers), curatoren, schuldenaars  en schuldeisers kunnen de belangrijkste documenten van een insolventiedossier online aanmaken, opslaan, ondertekenen en uitwisselen.

Het Centraal Register Solvabiliteit, Regsol, wordt beheerd door de communautaire ordes van advocaten van België, met name de Orde van Vlaamse Balies (OVB) en L’Ordre des Barreaux Francophones et Germanophone (OBFG).

Het gebruik van het register veronderstelt de aanvaarding van het gebruiksreglement. U kan het gebruiksreglement vinden door op “gebruiksreglement” te klikken onderaan rechts op de homepagina, of hier.

Het register is een authentieke gegevensbron. Het register:

  • digitaliseert de papieren insolventiedossiers die ondergebracht werden bij de ondernemingsrechtbanken.
  • digitaliseert de aangiftes van faillissement, de verzoeken voor gerechtelijke reorganisatieprocedures en de aangiftes van schuldvordering. Minnelijke akkoorden die buiten de gerechtelijke reorganisatieprocedure gesloten werden, kunnen in het register opgeladen worden.
  • faciliteert de communicatie tussen alle actoren van het insolventiedossier
  • biedt de bij wet bepaalde inzage aan alle mogelijke betrokkenen bij het insolventiedossier.

Faillissementswet van 1 december 2016 en Boek XX Insolventie van Ondernemingen (Wet van 11 augustus 2017)

Ingevolge de Wet van 1 december 2016 werd de bestaande Belgische faillissementswetgeving gewijzigd en gebeurt vanaf dan de afwikkeling van het faillissementsdossier elektronisch via DPA-RegSol.

Ingevolge de Wet van 11 augustus 2017 wordt, door de invoering van Boek XX in het Wetboek van Economisch Recht (WER), het register vanaf 1 mei 2018 verder uitgebreid en worden volgende functies opgenomen:

  • het digitaal indienen van de aanvraag faillissement, en de volledige proceduriële afwikkeling van het faillissement;
  • het digitaal neerleggen van het minnelijk akkoord dat werd afgesloten tussen een aantal partijen, en dit buiten de rechtbank en elke procedure;
  • het digitaal aanvragen van een gerechtelijke reorganisatieprocedure (minnelijk akkoord, collectief akkoord of overdracht) en de volledige proceduriële afwikkeling ervan.
     

De relevante wetteksten vindt u hier:

Notificaties

Notificaties zijn automatische meldingen die DPA-RegSol verstuurt wanneer een bepaalde actie werd voltooid in het programma. De wet voorziet dat u op de hoogte moet gesteld worden van bepaalde handelingen: de notificaties zijn de weerslag van deze verplichting en blijven aan het dossier verbonden, zodat u (en eventueel andere gebruikers binnen uw groep) deze steeds kunt raadplegen.

De notificaties zijn zichtbaar voor alle leden van uw groep. U vindt ze terug op uw RegSol-dashboard en in het detail van het dossier.

Taal
De notificaties worden opgesteld in de taal  die u hebt gekozen links onderaan in uw browser.  De mails van de notificaties ontvangt u in de door u opgegeven voorkeurstaal.
 
Om de voorkeurstaal van de mails aan te passen, gaat u als volgt te werk:

  • Log in op www.regsol.be.
  • Klik rechts bovenaan op uw mailadres en vervolgens op “Gebruikersbeheer”.
  • Klik in het kader van de “persoonlijke gegevens” op de knop “Wijzigen” 
  • Wijzig onderaan de taal waarin u mails wenst te ontvangen

     

Berichten

Berichten zijn boodschappen die werden gepost door een andere actor actief in een dossier in RegSol. De inhoud ervan is vrij te bepalen door de opsteller van het bericht. 

De berichten zijn enkel zichtbaar voor de persoon in de groep die als contactpersoon aangeduid staat. 
Als u contactpersoon bent voor de groep, dan kunt u de berichten die aan u zijn gericht steeds raadplegen op uw RegSol-dashboard of in de tab “berichten” van het dossier. 

Als u niet de default contactpersoon van de accountgroep bent, kunt u (net zoals de andere leden van uw account-groep) steeds zelf berichten verzenden, en uw verzonden berichten consulteren onder de tab “berichten” op het dashboard of in het dossier.
Berichten kunnen nooit bijlagen bevatten.
Als u er, als contactpersoon, voor kiest om een e-mail te ontvangen om een nieuw bericht te melden, dan komt deze mail in uw inbox.

Taal
De berichten die worden verzonden vanuit de rechtbank worden opgesteld in de taal van de rechtspleging. 
U kunt de taal van de berichten die een juridische actor (de curator, de gedelegeerd rechter, de griffier…) verstuurt, dus niet zelf bepalen.
 

E-mails

Als u contactpersoon bent van de accountgroep, kunt u zelf beslissen of u een e-mail wenst te krijgen om de ontvangst van een “bericht” of een “notificatie” te melden.

U doet dit als volgt: klik bovenaan rechts op het driehoekje naast uw mailadres om de toets “gebruikersbeheer” te vinden; onder de toets “persoonlijke gegevens” kunt u kiezen of u wel of niet een e-mail wenst te ontvangen indien er binnen regsol.be een bericht of een notificatie voor u verschijnt. Een groen vinkje betekent dat u een e-mail wenst te ontvangen. Indien u dat niet wenst, klik dan op “wijzigen” en vink uit wat u niet meer wenst te ontvangen per e-mail.

Als u geen contactpersoon bent, kunt u naar eigen keuze wel of niet mails ontvangen om een nieuwe “notificatie” te melden. U ontvangt geen mails om een nieuwe “bericht” te melden, deze mails gaan enkel naar de contactpersoon van de accountgroep.

Taal
De e-mails kunnen opgesteld worden in de taal van uw keuze. Om deze keuze te maken gaat u als volgt te werk:

  • Log in op www.regsol.be.
  • Klik rechts bovenaan op uw mailadres en vervolgens op gebruikersbeheer.
  • Klik op de knop “wijzigen” in het kader van uw persoonlijke gegevens.
  • Wijzig onderaan de taal waarin u mails wenst te ontvangen
     

Het opzoeken van een dossier in RegSol.be, het indienen van een schuldvordering of de aangifte van een faillissement is gratis. Ook de opvolging van de dossiers waarin u betrokkene bent, hetzij als schuldeiser of als derde belanghebbende, is gratis.

De aanvraag van een gerechtelijke reorganisatieprocedure is betalend. De wetgever heeft bepaald dat u een retributie moet betalen aan de beheerder van DPA-RegSol. Deze retributie wordt vastgelegd in een Koninklijk Besluit en bedraagt momenteel €298. Nadat u het aanvraagformulier hebt ingevuld en alle noodzakelijke documenten hebt opgeladen, komt u op een betaalpagina terecht. Uw aanvraag kan pas worden behandeld nadat u de betaling hebt uitgevoerd.

U dient er rekening mee te houden dat u nadien ook nog een griffierecht moet betalen, dat 20,00 € bedraagt.  Bij de bevestiging van uw indiening krijgt u het rekeningnummer van de griffie te zien waarop dit moet gestort worden.

Vanaf het ogenblik dat u een minnelijk akkoord buiten elke insolventieprocedure wenst neer te leggen in DPA-RegSol,  is bovendien een vergoeding, eveneens retributie genaamd, verschuldigd van 298 € voor de eerste twee jaren en vervolgens elk jaar, om de beheerskosten te dekken.

Voor het indienen van een aangifte van schuldvordering kan eveneens een retributie gevraagd worden: de retributie bedroeg aanvankelijk, vanaf 01.04.2017, 6 €. Vanaf 6 december 2018 werd deze retributie tot 0 herleid.

De retributie is niet onderworpen aan BTW. U krijgt enkel een ontvangstbewijs voor de betaling, geen factuur.
 

Voor advocaten

Om uw nieuwe advocatenkaart te koppelen aan uw profiel in regsol.be, moet u  eerst inloggen met uw mailadres en wachtwoord.  
 
Eens ingelogd, klikt u op uw mailadres rechtsboven en gaat u naar “Gebruikersbeheer”.
 
 Voor advocaten 01
 
Op de pagina met uw gebruikersgegevens drukt u op de knop “wijzigen” in het kader “Persoonlijke gegevens”.
 
 Voor advocaten 02
 
Vervolgens steekt u uw nieuwe advocatenkaart in uw kaartlezer en drukt u op “nummer advocatenkaart uitlezen”. 

 Voor advocaten 03


U zal worden doorverwezen naar de ZETES-omgeving waar u de PIN-code van uw nieuwe kaart (4 cijfers) opgeeft.

Het nummer dat in het kader verschijnt komt nu overeen met het nummer op de achterkant van uw advocatenkaart.

Na uitloggen, kan u sterk inloggen met uw nieuwe advocatenkaart.


 

Verzoekschrift VOORBEREIDEND AKKOORD

Met de aanpassing van BOEK XX dd. 21 maart 2021 werd een nieuwe insolventieprocedure in het leven geroepen, het Voorbereidend Akkoord GRP.

Artikel XX.39/1 bepaalt:
«Op eenzijdig verzoek van de schuldenaar kan de voorzitter van de ondernemingsrechtbank een gerechtsmandataris aanstellen, met het oog op het verkrijgen van een minnelijk akkoord in de zin van artikel XX.64 of het opstellen van een reorganisatieplan zoals bepaald in artikel XX.67.»

Deze nieuwe insolventieprocedure werd met release 01/06/2021 opgenomen in RegSol. De schuldenaar (of zijn advocaat) kan via RegSol PUBLIC een verzoekschrift Voorbereidend Akkoord GRP Art. XX.39/1 indienen, waarna het dossier in RegSol PRIVATE wordt behandeld door de rechtbank/griffie, en na hun aanstelling, door de gedelegeerd rechter en de gerechtsmandataris. 
 

Op regsol.be kan u een verzoekschrift indienen voor een Voorbereidend Akkoord GRP volgens artikel XX.39/1: na inloggen komt u op de homepagina. Daar gaat u links onder naar het blok “Gerechtelijke Reorganisatie Procedure” en klikt u op “Indienen Verzoekschrift Voorbereidend Akkoord Art. XX.39.1.  

Hebt u nog geen account op regsol.be? Dan maakt u eerst een account aan volgens de instructies die u rechts op de homepagina, onder de titel “Een account aanmaken” vindt.
 

Bij het indienen van uw een verzoekschrift voor een Voorbereidend Akkoord GRP volgens artikel XX.39/1 zal u verplicht de volgende stukken moeten toevoegen:

  • een document dat aantoont dat de continuïteit van de onderneming onmiddellijk of op termijn bedreigd is (in de zin van artikel XX.45)
  • een uiteenzetting van de gebeurtenissen
  • een elektronisch adres
  • de recente jaarrekeningen of aangiftes van personenbelasting en de nog niet neergelegde jaarrekening van het laatste boekjaar
     

Net zoals bij het indienen van een verzoekschrift voor een Gerechtelijke Reorganisatieprocedure (GRP), is bij het indienen van een verzoekschrift voor een Voorbereidend Akkoord GRP volgens artikel XX.39/1. een retributie verschuldigd. De schuldenaar, of zijn advocaat, betaalt deze retributie bij het indienen van zijn verzoekschrift. 

Voor het FONDS RECHTSBIJSTAND is eveneens een bijdrage verschuldigd (het actuele bedrag vindt u in de tarievenlijst): die betaalt de schuldenaar rechtstreeks aan de rechtbank (zoals bij het indienen van een verzoekschrift GRP). Hij ontvangt hiervoor de nodige instructies bij het indienen van zijn verzoekschrift in RegSol.

Deze vergoeding wordt regelmatig geïndexeerd. Bij het indienen van het verzoekschrift zal u automatisch geïnformeerd worden over o.a. de bankrekening waarop dient betaald te worden. 

Neen, om de vertrouwelijkheid van de verzoekschriften Voorbereidend Akkoord te verzekeren, kunnen deze niet opgezocht worden in regsol.be. Enkel de indiener (en eventueel zijn advocaat) en derden die werden uitgenodigd door de gerechtsmandataris, kunnen deze dossiers consulteren.

Als u als schuldenaar zelf een verzoekschrift Voorbereidend Akkoord hebt ingediend, hebt u onmiddellijk toegang tot uw dossier in regsol.be, onder de tab “Mijn dossiers”. U kunt als schuldenaar ook uw advocaat toegang geven. 
Mocht u iemand anders toegang willen geven, dan moet u zich wenden tot de gerechtsmandataris. Hij is de enige actor die iemand kan uitnodigen om toegang te nemen tot een dossier. 

De verzoekschriften Voorbereidend Akkoord zijn niet zichtbaar in regsol.be voor anderen.
 

U vindt het verzoekschrift terug in regsol.be onder de tab “Mijn dossiers”.

Overdracht onder gerechtelijk gezag

Om uw verzoekschrift voor een overdracht onder gerechtelijk gezag in te dienen, vraagt RegSol u enkele documenten op te laden. 

  • Indien u gemachtigde van de schuldenaar van het dossier bent, dient u een mandaat op te laden
  • Uw verzoekschrift om de overdracht onder gerechtelijk gezag aan te vragen. Hier kan u eventueel ook een verzoek tot schorsing van verkoop aan toevoegen
  • Uw lijst schuldeisers, al dan niet beheerd in de RegSol-module
  • De 2 laatste jaarrekeningen
  • De bijkomende documenten, zoals voorzien in art.XX. 41 §2 WER)

 

Daarnaast houdt u best volgende gegevens bij de hand:

  • De persoonlijke en zakelijke gegevens van de schuldenaar
  • De zakelijke gegevens van eventuele verbonden ondernemingen
  • Informatie m.b.t. werknemers, onroerend goed en borgstellingen 
     

Dit kan volgende oorzaken hebben: 

  • In een overdracht zijn items pas zichtbaar nadat de startende actor het item doorgeeft aan een volgende actor of op het item op OK plaatst. Concreet wil dit zeggen dat wanneer u een nieuw item aan het dossier toevoegt, een private actor (vb. gedelegeerd rechter) dit item eerst dient te verwerken alvorens het zichtbaar wordt in het publieke luik.
  • U hebt geen leesrecht op het item in de tijdslijn

 
Controleer de tab “Mijn toegevoegde items” in het dossier voor meer informatie. 

Controleer ook de notificaties op de homepagina op regsol.be om na te gaan wat er met uw toegevoegde item is gebeurd.
 

Een account aanmaken

Om toegang te krijgen tot www.regsol.be moet u eerst een account aanmaken.
U doet dat door op de Homepagina  te klikken op “Account aanmaken”. 
U vult uw gegevens in en kan zich dan registreren. 
Daarna ontvangt u een bevestigingsmail om uw account te activeren.  

Wat is CSAM?

CSAM is de toegangspoort tot een heleboel overheidsdiensten. Telkens wanneer u inlogt, vindt u een vertrouwde en betrouwbare omgeving. Aangezien CSAM ervoor zorgt dat iedereen dezelfde regels volgt en generieke diensten gebruikt, garandeert het systeem een hoog en constant veiligheidsniveau.

  • Met gebruik van CSAM inloggen in RegSol betekent = sterk authenticeren
  • Zonder gebruik van CSAM inloggen in RegSol = zwak authenticeren.
     

Advocaten die met hun advocatenkaart op regsol.be aanmelden, zijn ook sterk geauthenticeerd.

 

De zwakke authenticatie: hoe inloggen en wat kan u hiermee doen?

Hoe inloggen?

  • U logt in met uw e-mailadres en uw wachtwoord
     

Wat u kan doen in RegSol indien u zwak geauthenticeerd ingelogd bent:

 

  FAILLISSEMENTEN GERECHTELIJKE REORGANISATIE-PROCEDURES MINNELIJK AKKOORD BUITEN DE RECHTBANK
Algemene informatie raadplegen van een dossier x x nvt
Een dossier indienen of voorbereiden als schuldenaar of als diens gemachtigde niet niet Enkel schuldeiser of schuldenaar
Een artikel toevoegen op de tijdslijn als schuldenaar of diens gemachtigde x x nvt
Toegang vragen tot een dossier x x nvt
Een vrijwillige interventie doen nvt niet nvt
Een verzoekschrift opladen om een  schuldvordering te betwisten nvt niet nvt
Een dossier raadplegen waar u toegang tot heeft x x x
Een SV voorbereiden, indienen en bewerken x nvt nvt
Een verjaringsstuitende schuldvordering indienen nvt x nvt

Sommige acties zal u niet kunnen uitvoeren. Indien u zwak bent ingelogd, zijn de toetsen voor de acties die u niet kan uitvoeren grijs ingekleurd in plaats van blauw.

 

De sterke authenticatie: hoe inloggen en wat kan u hiermee doen?


Hoe inloggen?

  • U logt in met een EID, Itsme of een advocatenkaart nadat uw rijksregisternummer of  het nummer van uw advocatenkaart  (éénmalig) “sterk” is ingelezen in uw account.
     

BELANGRIJK
Om sterk te kunnen authenticeren dient uw rijksregisternummer of  het nummer van uw advocatenkaart (in geval u wil inloggen met uw advocatenkaart) “sterk” ingelezen te zijn in uw account. 
Wat moet u daarvoor éénmalig doen?

  • Surf naar regsol.be en log in met uw emailadres en uw wachtwoord
  • Klik rechts bovenaan op uw naam
  • Ga naar gebruikersbeheer 
  • Klik op de blauwe knop “Wijzigen” bij uw persoonlijke gegevens
  •  Klik op “RRNR ophalen” of op “nummer advocatenkaart uitlezen”
     
  1. Voor éénmalig sterk inlezen van uw RRNR
    U wordt doorgestuurd naar CSAM waar u uw pincode moet opgeven
  2. Voor éénmalig sterk inlezen van het nummer van uw  advocatenkaart
    U wordt doorgestuurd naar Zetes waar u uw pincode moet opgeven
  • Eens uw RRNR/advocatenkaartnummer is ingelezen komt er een groen vinkje te staan naast uw RRNR/advocatenkaartnummer
  • Daarna moet u uitloggen en opnieuw inloggen met uw eID, itsme of advocatenkaart.
     

Wat u kan doen in RegSol indien u sterk geauthenticeerd ingelogd bent?
 

  FAILLISSEMENTEN GERECHTELIJKE REORGANISATIE-PROCEDURES MINNELIJK AKKOORD BUITEN DE RECHTBANK
Algemene informatie raadplegen van een dossier x x nvt
Een dossier indienen of voorbereiden als schuldenaar of als diens gemachtigde x x x
Een artikel toevoegen op de tijdslijn als schuldenaar of diens gemachtigde x x nvt
Toegang vragen tot een dossier x x nvt
Een vrijwillige interventie doen nvt x nvt
Een verzoekschrift opladen om een  schuldvordering te betwisten nvt x nvt
Een dossier raadplegen waar u toegang tot heeft x x x
Een SV voorbereiden, indienen en bewerken x nvt nvt
Een verjaringsstuitende schuldvordering indienen nvt x nvt

Omdat de identiteit van de indiener erg belangrijk is bij bepaalde acties, kunnen ze vanaf 18/11/2019 enkel uitgevoerd worden na een sterke authenticatie.

Het gaat om de volgende acties in regsol.be:

Voor een faillissementsdossier:

  • een aangifte van faillissement indienen (of voorbereiden), als schuldenaar of als raadsman van de schuldenaar;
  • op de tijdslijn van het faillissementsdossier een artikel toevoegen, als schuldenaar of raadsman van de schuldenaar;
     

Voor een GRP-dossier:

  • een verzoekschrift voor een Gerechtelijke Reorganisatie Procedure indienen (of voorbereiden), als schuldenaar of als raadsman van de schuldenaar;
  • een actie uitvoeren onder hettabblad “schuldvorderingen”, als schuldeiser of raadsman van de schuldeiser;
  • een document/artikel toevoegen in de “tijdslijn” van het dossier, als schuldenaar of raadsman van de schuldenaar;
  • een verzoekschrift voor vrijwillige tussenkomst indienen, als derde of raadsman van een derde partij;
  • een verzoekschrift voor de betwisting of opname van een schuldvordering indienen, als schuldeiser of raadsman van de schuldeiser.
     

Voor een dossier van minnelijk akkoord buiten de rechtbank:

  • een nieuw dossier indienen.

Sommige acties kunnen na het inloggen met uw eID, maar zullen ook mogelijkblijven na toegang met uw mailadres en paswoord. De volgende acties in regsol.be kan u ook uitvoeren zonder een sterke authenticatie:

  • een openstaand dossier (faillissement of Gerechtelijke Reorganisatie Procedure) opzoeken en de basisgegevens van het dossier consulteren;
  • toegang vragen tot een dossier;
  • een dossier raadplegen waartoe u reeds toegang heeft;
  • in een faillissementsdossier: een aangifte van schuldvordering voorbereiden, indienen of aanpassen;
  • in een GRP-dossier: een verjaringsstuitende schuldvordering indienen.
     

Inloggen met uw advocatenkaart geldt als een “sterke” authenticatie. Daarom kan u, na het inloggen met uw advocatenkaart, op regsol.be acties uitvoeren die een sterke authenticatie vereisen. Na het inloggen met uw advocatenkaart zal u dus in regsol.be dezelfde functies kunnen gebruiken als na het inloggen via CSAM (met EID of itsme).

Om sterk geauthenticeerde acties te kunnen uitvoeren op regsol.be dient u:

  • eenmalig het kaartnummer van uw advocatenkaart in te lezen in uw regsol.be-profiel;
  • daarna eenmalig uit te loggen en opnieuw in te loggen met advocatenkaart.
     

De eerste keer inloggen met advocatenkaart doet u als volgt:

  1. u logt in op regsol.be via CSAM (EID of Itsme) of op basis van uw emailadres en paswoord;
  2. u klikt rechts bovenaan op uw naam;
  3. u selecteert “gebruikersbeheer”;
  4. u sluit uw Card Reader aan op uw computer en schuift uw advocatenkaart erin;
  5. u klikt op de blauwe knop “nummer advocatenkaartuitlezen” en volgt de instructies;
  6. het nummer van uw advocatenkaartverschijnt in het daarvoor voorziene vak;
  7. u meldt zich af bij regsol.be en komt terug op het inlogscherm terecht;
  8. u kiest op het inlogscherm voor de optie “inloggen met advocatenkaart”;
  9. u sluit uw Card Reader aan op uw computer, schuift uw advocatenkaart erin en volgt de instructies;
  10. u kan sterk geauthenticeerde acties uitvoeren aangezien u sterk ingelogd bent met uw advocatenkaart.
     

Een tweede of volgende keer inloggen met advocatenkaartdoet u als volgt:

  1. u surft naar regsol.be;
  2. u kiest op het inlogscherm voor de optie “inloggen met advocatenkaart”;
  3. u sluit uw Card Reader aan op uw computer, schuift uw advocatenkaart erin en volgt de instructies;
  4. u kan sterk geauthenticeerde acties uitvoeren aangezien u sterk ingelogd bent met uw advocatenkaart.

Hebt u uw ID-kaart nog niet ingelezen in uw gebruikersgegevens?
➔Lees vanaf stap 2

Hebt u uw ID-kaart wel al ingelezen in uw gebruikersgegevens maar bent u momenteel ingelogd met uw email en paswoord?
➔Lees vanaf stap 6


Stap 1:
Ga naar www.regsol.been log in met uw huidig e-mailadres en wachtwoord. 

Belangrijk: indien u vroeger reeds inlogde met uw elektronische identiteitskaart, dan kunt u ook voor een eerste bezoek na 18/11/2019 kiezen voorde optie “Log in met e-ID” i.p.v. in te loggen via e-mailadres en wachtwoord. Zolang u echter de onderstaande stappen 2 t.e.m. 8 niet doorlopen hebt, zult u echter niet sterk geauthenticeerd zijn. Zolang het rijksregisternummer in uw persoonsprofiel niet extra werd gevalideerd, blijft u zwak geauthenticeerd.

Stap 2:
Ga naar uw “gebruikersbeheer” in regsol.be, en zoek daar uw persoonlijke gegevens. Klik op de knop “wijzigen”. 

Let op: indien u vroeger reeds inlogde met uw elektronische identiteitskaart, zult u daar uw rijksregisternummer reeds ingevuld zien staan. Het is echter noodzakelijk om onderstaande stappen één maal te doorlopen ter bevestiging van de correctheid van uw rijksregisternummer.

Stap 3:
Klik naast het veld “Rijksregisternummer” op de knop “Rijksregisternummer ophalen”.

Stap 4:
Door deze actie wordt u omgeleid naar het inlogportaal van de Belgische overheid. Hier kiest u om in te loggen volgens één van de aangeboden methodes (eID of itsme). Vervolgens volgt u de stappen die nodig zijn voor deze aanmeldprocedure (bv. ingeven van PIN-code indien u hebt gekozen voor aanmelden via eID).

Opgelet: Als u tijdens de inlogprocedure dit scherm ziet, gelieve u tot CSAM te wenden of de eID-software opnieuw te installeren op uw computer zoals aangegeven op dit scherm. De RegSol-helpdesk kan u niet helpen met CSAM-gerelateerde problemen.

Csam

 

Stap 5:
Na het voltooien van de inlogprocedure, zult u opnieuw omgeleid worden naar uw persoonlijk profiel op RegSol. Verifieer of uw rijksregisternummer correct is ingevuld. 

Let wel: u bent momenteel nog niet sterk geauthenticeerd!

Stap 6:
Log uit op www.regsol.be via de functie “afmelden”, die u vindt onder het pijltje naast uw emailadres rechtsboven.U komt weer terecht op het loginscherm van RegSol.

Stap 7:
Kies voor “Log in via eID”. U wordt opnieuw omgeleid naar het portaal van de Belgische overheid en kunt opnieuw inloggen op één van de aangeboden manieren (eID of IT’sme).

Stap 8:
Na het voltooien van deze aanmeldingsprocedure (voor de tweede maal), wordt u opnieuw omgeleid naar RegSol, waar u op dat moment sterk geauthenticeerd bent aangemeld. Voor volgende bezoeken aan RegSol is het uiteraard enkel nodig om de stappen 7 en 8 te herhalen om telkens sterk geauthenticeerd te worden.

Opgelet: Zelfs als u voordien al in regsol.be inlogde met uw eID moet u na 18/11/2019-eerst uw eID-kaart inlezen met een kaartlezer-daarna kan u inloggen met uw eID.
 

Sterke authenticatie is enkel mogelijk op basis van een Belgisch rijksregisternummer of een bis-nummer. Hebt u deze niet en wil u toch een actie nemen in regsol.be, die een sterke authenticatie vereist, dan neemt u best contact met een Belgische advocaat die voor u deze handelingen zal kunnen uitvoeren.

Toegang tot of inzage dossiers

Iedereen kan inzage vragen in een openstaand dossier. U zoekt het dossier in kwestie door te klikken op “inzage vragen in een openstaand dossier” op de homepagina. Uw toegangsaanvraag wordt beoordeeld door:

  • De curator - voor faillissementen van voor 1 mei 2018
  • De rechter-commissaris - voor faillissementen van na 1 mei 2018
  • De gedelegeerd rechter - voor gerechtelijke reorganisatieprocedures wanneer de aanvraag tot toegang wordt gesteld door een andere partij dan een schuldeiser
  • De schuldenaar ( of zijn raadsman)  - voor de gerechtelijke reorganisatieprocedures, wanneer de vraag tot toegang wordt gesteld door een schuldeiser
  • De schuldenaar in de gerechtelijke reorganisatieprocedure of het faillissement en dit enkel en wanneer:
    • de vraag tot toegang wordt gesteld door de raadsman van de schuldenaar.er effectief een schuldenaar gekoppeld is aan het dossier in kwestie.
    • Indien er geen schuldenaar gekoppeld is aan het dossier, worden de toegangsaanvragen gesteld door de raadsman van de schuldenaar door onderstaande actoren behandeld (zie ook hierboven):
      • Gedelegeerd rechter (gerechtelijke reorganisatie procedures)
      • Rechter-commissaris (faillissementen met een datum vonnis ná 1 mei 2018)
      • Curator (faillissementen met een datum vonnis vóór 1 mei 2018)

       

U krijgt een mail en een notificatie van zodra uw toegang is toegekend. Indien de toegang geweigerd wordt, krijgt u eveneens de reden daarvoor medegedeeld in de notificatie en de mail.
Indien u toegang heeft tot een dossier en het dossier wordt gesloten, dan blijft die toegang voor u bestaan in het archief van RegSol.

Indien u nog geen toegang heeft tot een dossier dat ondertussen werd afgesloten, dan komt de vraag terecht bij de griffie van de betrokken Ondernemingsrechtbank, die u dan de toegang kan geven door u uit te nodigen inzage te nemen in een gesloten dossier in het archief.

U kan via DPA-RegSol alle openstaande faillissementen en gerechtelijke reorganisatieprocedures opzoeken, er inzage in vragen of er een schuldvordering voor indienen.

Indien u als schuldenaar, schuldeiser, derde of advocaat van één van van deze, toegang had tot een dossier dat ondertussen gearchiveerd werd, dan zal u ook na archivering van het dossier inzage houden in het dossier.

Indien u nog geen toegang heeft tot een dossier dat ondertussen werd afgesloten, dan komt de vraag terecht bij de griffie van de betrokken Ondernemingsrechtbank, die u dan de toegang kan geven door u uit te nodigen inzage te nemen in een gesloten dossier in het archief.

 

De tijdslijnen “verzoekschrift GRP” en “aangifte faillissement” worden automatisch “afgesloten” nadat het vonnis van faillissement of GRP is opgeladen.

Concreet betekent dit dat u na het vonnis dat het dossier opent, geen items meer kan toevoegen aan de afgesloten tijdslijnen van “verzoekschrift GRP” en “aangifte faillissement”.
 

Algemeen-

U kunt uw persoonlijke informatie wijzigen door te klikken op uw e-mailadres rechts bovenaan in uw account. Vervolgens klikt u op "Gebruikersbeheer".

Gebruikersbeheer

Onder de rubriek “Persoonlijke gegevens” klikt u op “Wijzigen”

Gebruikersgegevens

 

 

CSAM is de toegangspoort tot heel wat overheidsdiensten. Wanneer u inlogt op applicaties geassocieerd met de Belgische overheid, neemt u steeds toegang door gebruik te maken van CSAM. Dit systeem garandeert een hoog veiligheidsniveau.

  • Met gebruik van CSAM inloggen in RegSol betekent sterk authenticeren
  • Zonder gebruik van CSAM inloggen in RegSol betekent zwak authenticeren

 
Advocaten die met hun advocatenkaart op regsol.be aanmelden, zijn ook sterk geauthenticeerd.
 

U logt zwak in door gebruik te maken van uw e-mailadres en uw wachtwoord.
 
Wat kan u doen eens u zwak ingelogd bent
Sommige acties zal u niet kunnen uitvoeren. De actieknoppen die een zwakke identificatie toelaten zijn blauw gekleurd. De actieknoppen die een sterke authenticatie vereisen, zijn grijs gekleurd. Onderstaande tabel geeft verdere informatie over de acties die u kan uitvoeren. 
 

  FAILLISSEMENTEN GERECHTELIJKE REORGANISATIE-PROCEDURES GERECHTELIJKE REORGANISATIE-PROCEDURES MINNELIJK AKKOORD BUITEN DE RECHTBANK
Algemene informatie raadplegen van een dossier x x x x
Een dossier indienen of voorbereiden als schuldenaar of als diens gemachtigde niet niet niet niet
Een artikel toevoegen op de tijdslijn als schuldenaar of diens gemachtigde niet niet niet niet
Toegang vragen tot een dossier x x x nvt
Een vrijwillige interventie doen nvt niet niet nvt
Een verzoekschrift opladen om een  schuldvordering te betwisten nvt niet niet nvt
Een dossier raadplegen waar u toegang tot heeft x x x x
Een schuldvordering voorbereiden, indienen en bewerken (FAIL) x nvt nvt nvt
Een verjaringsstuitende schuldvordering indienen (GRP + overdracht) nvt x x nvt

Om sterk geauthenticeerd in te loggen, dient u eerst uw rijksregisternummer of het nummer van uw advocatenkaart uit te lezen in uw account. Dit dient u slechts éénmaal te doen. Volg hiervoor volgende stappen:

  • Surf naar regsol.be en log in met uw emailadres en uw wachtwoord
  • Klik rechts bovenaan op uw e-mailadres
  • Ga naar "Gebruikersbeheer” 
  • Klik bij de rubriek “Persoonlijke gegevens” op de blauwe knop “Wijzigen”
  • Klik op “RRNR ophalen” of op “Nummer advocatenkaart uitlezen”
     
  1. Voor het éénmalig sterk uitlezen van uw RRNR wordt u doorgestuurd naar CSAM waar u uw pincode moet ingeven
  2. Voor het éénmalig sterk uitlezen van het nummer van uw advocatenkaart wordt u doorgestuurd naar Zetes waar u uw pincode moet ingeven
     
  • Eens uw RRNR of advocatenkaartnummer is uitgelezen komt er naast het nummer een groen vinkje te staan
  • Om de sterke authenticatie te vervolledigen, dient u zich uit te loggen en opnieuw in te loggen. Let op: ditmaal doet u dit met uw e-ID, Itsme of advocatenkaart
     

U logt sterk geauthenticeerd in door gebruik te maken van uw e-ID, Itsme of advocatenkaart. De voorwaarde is hier dat u uw rijksregisternummer of advocatenkaartnummer reeds eerder succesvol heeft uitgelezen in uw account op regsol.be.

Bij het inloggen op regsol.be kiest u vervolgens één van de volgende knoppen. 
 

Inloggen

Volgende acties kan u enkel uitvoeren wanneer u sterk ingelogd bent:

Voor een faillissementsdossier:

  • een aangifte van faillissement indienen (of voorbereiden), als schuldenaar of als raadsman van de schuldenaar
  • op de tijdslijn van het faillissementsdossier een artikel toevoegen, als schuldenaar of raadsman van de schuldenaar

 
Voor een GRP-dossier:

  • een verzoekschrift voor een gerechtelijke reorganisatie procedure indienen (of voorbereiden), als schuldenaar of als raadsman van de schuldenaar
  • een actie uitvoeren onder het tabblad “Schuldvorderingen”, als schuldeiser of raadsman van de schuldeiser
  • een document/artikel toevoegen in de “Tijdslijn” van het dossier, als schuldenaar of raadsman van de schuldenaar
  • een verzoekschrift voor vrijwillige tussenkomst indienen, als derde of raadsman van een derde partij
  • een verzoekschrift voor de betwisting of opname van een schuldvordering indienen, als schuldeiser of raadsman van de schuldeiser


 Voor een dossier overdracht onder gerechtelijk gezag:

  • een verzoekschrift tot overdracht onder gerechtelijk gezag indienen
  • een item toevoegen aan de tijdslijn van het dossier

 
Voor een dossier van minnelijk akkoord buiten de rechtbank:

  • een verzoekschrift tot homologatie van een minnelijk akkoord buiten de gerechtelijke reorganisatieprocedure indienen
  • een item toevoegen aan de tijdslijn van het dossier
  FAILLISSEMENTEN GERECHTELIJKE REORGANISATIE-PROCEDURES GERECHTELIJKE REORGANISATIE-PROCEDURES MINNELIJK AKKOORD BUITEN DE RECHTBANK
Algemene informatie raadplegen van een dossier x x x x
Een dossier indienen of voorbereiden als schuldenaar of als diens gemachtigde x x x x
Een artikel toevoegen op de tijdslijn als schuldenaar of diens gemachtigde x x x niet
Toegang vragen tot een dossier x x x nvt
Een vrijwillige tussenkomst doen nvt x x nvt
Een verzoekschrift opladen om een  schuldvordering te betwisten nvt x x nvt
Een dossier raadplegen waar u toegang tot heeft x x x x
Een SV voorbereiden, indienen en bewerken  x nvt nvt nvt
Een verjaringsstuitende schuldvordering indienen  nvt x x nvt

Wanneer u zonet uw RRNR of advocatenkaartnummer uitlas in uw account, is nu een groen vinkje te zien naast dit nummer. Op dit moment bent u nog niet sterk ingelogd. U logde namelijk zwak in om uw nummer of kaart uit te lezen. 

Het is nodig u opnieuw af te melden en sterk in te loggen. Ga hiervoor als volgt te werk:

  • Klik rechts bovenaan op uw e-mailadres en vervolgens op “Afmelden”
  • Meld u opnieuw aan, ditmaal door gebruik te maken van uw e-ID, Itsme of dp-a advocatenkaart
  • U bent sterk ingelogd wanneer alle actieknoppen op uw dashboard blauw zijn

Om in de toekomst sterk in te loggen op regsol.be, gebruikt u steeds uw e-ID, Itsme of advocatenkaart.
 

Sterke authenticatie is enkel mogelijk op basis van een Belgisch rijksregisternummer of een bis-nummer. Hebt u deze niet en wil u toch een actie nemen in regsol.be, die een sterke authenticatie vereist, dan is op dit ogenblik de enige oplossing dat u contact neemt met een Belgische advocaat die voor u deze handelingen zal kunnen uitvoeren.

Als er verschillende personen of verschillende afdelingen van uw organisatie werken in regsol.be, dan kan u de account van uw organisatie organiseren in groepen. Personen die zijn toegewezen aan eenzelfde groep kunnen elkaars dossiers zien en dus ook opvolgen. 


Wenst u dergelijke structuur op te zetten, dan hebt u (minstens 1) account-administrator nodig, en duidt u voor elke groep een groep-administrator aan. Op deze manier werkt een gebruiker (een individu binnen uw organisatie) binnen een groep (vb. de dienst boekhouding van uw bedrijf) en kan uw account bestaan uit verschillende groepen. 

Concreet kan u volgende niveaus inbouwen:

  • Een account (met minstens één account-administrator)
  • Een groep (met minstens één groep-administrator)
  • Gebruikers

Meerdere personen  

Om verschillende personen uit uw organisatie binnen dezelfde account te laten werken, gaat u als account-administrator als volgt te werk:

Voeg eerst een gebruiker toe aan uw account

  • Klik op uw e-mailadres rechts bovenaan en ga vervolgens naar “Gebruikersbeheer”
  • Ga naar de tab “Gebruikers” en klik op de plusknop “Nieuwe gebruiker toevoegen” 
  • Onder deze zelfde tab kan u gebruikers opnieuw verwijderen. Hiervoor klikt op het pennetje bij “Acties” naast de naam van de gebruiker en klikt u vervolgens op “Verwijderen uit groep”

 
Duid eventueel een extra account-administrator aan

De persoon (d.w.z. de gebruiker of het e-mailadres) die de account aanmaakt in regsol.be, wordt standaard ook de account-administrator. Enkel een account-administrator kan een andere account-administrator toevoegen of verwijderen.

Om een account-administrator toe te voegen of te verwijderen gaat u als volgt te werk:

  • Klik op uw e-mailadres rechts bovenaan en ga opnieuw naar “Gebruikersbeheer”
  • In het kader rechts klikt u bij de rubriek “Account admin” op de knop “Admin toevoegen”
  • De lijst met toegevoegde gebruikers opent. Selecteer de gebruiker die u account administrator wenst te maken
  • U kan in hetzelfde kader een account admin verwijderen door te klikken op het vuilnisbakje. 

 
Voeg een groep (of meerdere groepen) toe aan uw account

  • Klik in uw “Gebruikersbeheer" op de tab “Groepen”
  • Klik op de blauwe knop “Nieuwe groep toevoegen”


 
Belangrijk: enkel een account-administrator kan nieuwe groepen creëren.

Voeg de gebruiker toe aan een groep

Eens een persoon werd toegevoegd als gebruiker in uw account, kan hij ook worden toegewezen aan een groep.

Eén persoon kan deel uitmaken van verschillende groepen.

Belangrijk: enkel een account-administrator kan nieuwe gebruikers toevoegen. Een groep-administrator, de beheerder van een groep, kan bestaande gebruikers toevoegen aan zijn groep.

  • Ga in uw “Gebruikersbeheer” naar de tab “Groepen”
  • Bij uw overzicht van groepen, klikt u op het pennetje bij “Acties”
  • Onder de rubriek “Gebruikers” klikt u op “Nieuwe gebruiker toevoegen”
  • U kan in hetzelfde kader ook een gebruiker uit de groep verwijderen door te klikken op het vuilnisbakje

Bepaal welke rechten de gebruiker binnen de groep mag krijgen

  • Ga in uw “Gebruikersbeheer” naar de tab “Groepen”. Bij de desbetreffende groep kiest u de knop “Acties”
  • Onder de rubriek “Gebruikers”, in de kolom “Rechten” kunt u de rechten aanpassen door de knoppen aan te klikken:
    Knop 1: een schuldvordering voorbereiden of een schuldvordering indienen in RegSol
    Knop 2: een schuldvordering voorbereiden of een schuldvordering indienen in JustRestart
    Knop 3: een nieuwe insolventieprocedure (een aangifte van faillissement, een verzoekschrift voor een gerechtelijke reorganisatieprocedure, een verzoekschrift een overdracht onder gerechtelijk gezag of een verzoekschrift voor homologatie van een minnelijk akkoord) indienen
    Knop 4: Dit betreft een gewone gebruiker (rood) of een Groep admin (groen)

Regsol.be wordt ontwikkeld voor gebruik op een computer of laptop en ondersteunt geen mobiele toestellen zoals een smartphone of tablet. 

  • In het register kan u enkel openstaande dossiers opzoeken. Wanneer u zoekt naar een dossier dat eerder werd gesloten, zal u geen zoekresultaten te zien krijgen 
     
  • Wanneer u een dossier zoekt op basis van het ondernemingsnummer, is het noodzakelijk dat u ook de punten tussen de cijfers plaatst (vb: 0123.321.123)

 

Enkel wanneer u eerder toegangsrechten had in een ondertussen gesloten dossier, kan u ook dat gesloten dossier terugvinden in de lijst “Mijn Dossiers” op regsol.be. Vink de optie “ook zoeken in gesloten dossiers” aan om te zoeken.
 

Iedereen kan inzage vragen in een openstaand dossier. Inzage kan maar verleend worden voor zover u schuldeiser of belanghebbende derde bent, volgens de categorieën aangeduid bij Wet en/of Koninklijk Besluit. U zoekt het dossier in kwestie door te klikken op “Inzage vragen in een openstaand dossier” op het dashboard. U zoekt vervolgens het desbetreffende dossier op en klikt het aan. Op de pagina “Algemene informatie” van het dossier klikt u op één van de blauwe actieknoppen om toegang te nemen tot het dossier. U dient duidelijk aan te duiden in welke hoedanigheid u de toegang vraagt, omdat hierdoor ook wordt bepaald welke rechten u krijgt in het dossier. Uw toegangsaanvraag wordt beoordeeld, afhankelijk van de aard van de procedure:

Faillissement

  • Faillissement van vóór 1 mei 2018: De curator
  • Faillissement van na 1 mei 2018: De rechter-commissaris
  • Als advocaat van de schuldenaar: uw cliënt/de schuldenaar zal u toegang verlenen Als de schuldenaar geen toegang heeft tot het dossier op regsol.be behandelt de rechter-commissaris uw aanvraag

 

Openbare gerechtelijke reorganisatieprocedure

  • U bent schuldeiser, werknemer of vertegenwoordiger van het personeel: De schuldenaar (of zijn raadsman)
  • U bent een andere partij dan bovengenoemde: De gedelegeerd rechter
  • U bent advocaat van de schuldenaar: uw cliënt/schuldenaar zal u toegang verlenen Als de schuldenaar geen toegang heeft tot het dossier op regsol.be behandelt de gedelegeerd rechter uw aanvraag

 

Overdracht onder gerechtelijk gezag

  • U bent schuldeiser, werknemer of vertegenwoordiger van het personeel: De schuldenaar (of zijn raadsman)
  • U bent een andere partij dan bovengenoemde - De gedelegeerd rechter
  • U bent advocaat van de schuldenaar: uw cliënt/schuldenaar zal u toegang verlenen Indien de schuldenaar geen toegang heeft tot het dossier op regsol.be behandelt de gedelegeerd rechter uw aanvraag

U krijgt een persoonlijke e-mail en een notificatie van zodra uw toegang is toegekend. Als de toegang geweigerd wordt, krijgt u eveneens de reden daarvoor medegedeeld in de notificatie en de mail.

Uw toegangsaanvraag in een dossier dient steeds verwerkt te worden door een andere gebruiker. Hierdoor kan het enkele dagen duren alvorens er een beslissing komt over uw toegangsaanvraag. Om de status van uw toegangsaanvraag op te volgen, contacteert u volgende actoren op het dossier:

Faillissement

  • Faillissement vóór 1 mei 2018 - de curator 
  • Faillissement na 1 mei 2018 : de rechter-commissaris

 

Gerechtelijke reorganisatieprocedure

  • GRP met openingsvonnis voor 1 september 2023: de gedelegeerd rechter
  • Openbare GRP: de gedelegeerd rechter

 

Overdracht onder gerechtelijk gezag

  • Overdracht onder gerechtelijk gezag: de gedelegeerd rechter

Wanneer u merkt dat u toegang heeft tot een dossier in de verkeerde hoedanigheid, neemt u contact op met de beheerder van de toegang tot het dossier. 

Dit zijn:

  • Voor een faillissement voor 1 mei 2018: de curator
  • Voor een faillissement na 1 mei 2018: de rechter-commissaris
  • Een gerechtelijke reorganisatieprocedure of overdracht: de gedelegeerd rechter

 

U richt via de berichtenmodule aan hen de vraag uw bestaande toegang tot het dossier te weigeren of te verwijderen. Wanneer dit in orde gebracht werd, vraagt u op regsol.be opnieuw toegang tot het dossier, deze keer in de correcte hoedanigheid. Dit verloopt identiek aan de werkwijze die u eerder volgde. 

In het geval u de indiener bent van dit dossier, bent u niet in de mogelijkheid uw hoedanigheid aan te passen. In dit geval dient u contact op te nemen met onze helpdesk. Hiervoor klikt u op het icoontje, rechts naast uw e-mailadres op regsol.be. 
 

Via het publieke luik kan u geen dossier meer inkijken als u er geen toegang toe had voordat het werd gesloten.

Wil u toch toegang krijgen tot een gesloten dossier, dan kan u een mail sturen naar de griffier van de ondernemingsrechtbank in kwestie. De contactgegevens van de (Insolventie)griffie vindt u terug op de website van de Hoven en Rechtbanken https://www.rechtbanken-tribunaux.be/nl of https://www.rechtbanken-tribunaux.be/fr. De griffie kan u toegang geven door u uit te nodigen in het dossier. 

De griffier zal daarvoor volgende info van u nodig hebben:

  • naam
  • voornaam
  • rijksregisternummer
  • adres
  • emailadres
  • naam van de onderneming (indien van toepassing)
  • eventueel afwijkende handelsbenaming (indien van toepassing)
  • vennootschapsvorm (indien van toepassing)
  • ondernemingsnummer (indien van toepassing)
  • adres van de onderneming (indien van toepassing)

 

Gelieve deze informatie dus zeker te vermelden in uw mail naar de griffie.

Wanneer de griffie u uitnodig tot het dossier, ontvangt u hiervan een mail. Na registreren en/of inloggen op regsol.be, vindt u het gesloten dossier terug onder de tab “mijn dossiers”

Had u wel toegang tot een dossier vóór het gesloten werd, dan blijft dit dossier voor u ook toegankelijk nadat het gesloten is. U vindt het terug bij ‘Mijn dossiers’. 

Opgelet: om een gesloten dossier te consulteren dient u onder de tab “Mijn dossiers” het vakje “Ook zoeken in gesloten dossiers” aan te vinken.
 

In functie van de rol die u hebt in een dossier, zult u al dan niet personen toegang kunnen geven tot één van uw dossiers. Als u bijvoorbeeld schuldenaar bent, zult u toegang kunnen geven aan één of meerdere van uw advocaten

  • Zoek eerst het dossier waartoe u toegang wenst te geven. Klik hiervoor op de tab "Mijn dossiers"
  • Zoek het dossier aan de hand van de invulvelden
  • Klik in de lijst op het dossier waarvoor u toegang wenst te verlenen
  • Klik op de tab "Schuldenaar/advocaat"
  • Klik op de blauwe knop "Schuldenaar/advocaat toevoegen"
  • Er zal een pop-up verschijnen. Vul alle verplichte velden in en klik vervolgens op "Toevoegen"

 

Wanneer u schuldenaar (of zijn advocaat) bent in een gerechtelijke reorganisatieprocedure en een schuldeiser toegang vraagt tot uw dossier, verleent u die als volgt:

  • U opent uw dossier vanuit de tab “Mijn dossiers”
  • Binnen uw dossier gaat u naar de tab “Contacten” en naar de rubriek “Toegangsaanvragen”
  • Om een toegangsaanvraag goed te keuren, klikt u op het vinkje naast de gegevens van de schuldeiser, om deze te weigeren, klikt u op het kruisje.
     

Notificaties

De notificaties in RegSol zijn boodschappen die bestemd zijn voor gebruikers van regsol.be die gekoppeld zijn aan één of meerdere dossiers in RegSol. De notificaties worden automatisch verstuurd door RegSol, als voldaan wordt aan bepaalde voorwaarden. Er komt geen andere gebruiker aan te pas om deze te verzenden.

De notificaties zijn zichtbaar voor alle leden van uw groep. U vindt ze terug op uw dashboard op RegSol of in het detail van het dossier, en daar worden ze ook bewaard.

De notificaties zijn de door de Wet voorzien kennisgevingen of mededelingen. Andere notificaties wijzen u er dan weer op dat een bepaald artikel, vonnis, etc. zichtbaar is in de tijdslijn.

Berichten

Een bericht is een boodschap die een andere gebruiker in een dossier in RegSol gepost heeft en die voor uw groep bestemd is. De berichten in RegSol kunnen nooit een bijlage bevatten.

De berichten zijn enkel zichtbaar voor de persoon in de groep die als contactpersoon aangeduid staat. Bent u de enige gebruiker in uw groep, dan bent u automatisch contactpersoon en zal u de berichten zien. De contactpersoon van uw groep vindt zijn berichten terug op zijn dashboard op RegSol of in het detail van het dossier.

U kan in het “Gebruikersbeheer” zien en markeren wie contactpersoon is binnen uw groep.

E-mails

U kan ervoor kiezen om bijkomend via e-mail op de hoogte gebracht te worden zodra u een notificatie of een bericht ontvangt in regsol.be. Hiervoor gaat u als volgt te werk: 

  • Klik rechts bovenaan op uw e-mailadres en op ‘Gebruikersbeheer’
  • Klik bij de rubriek “Persoonlijke gegevens” op de blauwe knop “Wijzigen” en selecteer daar of u e-mails wenst te ontvangen van de berichten, van de notificaties of wanneer uw gebruikersrechten werden aangepast

 

Als u in uw ”Gebruikersbeheer” het vak “Notificaties ontvangen via mail?” heeft aangevinkt, dan ontvangt u 1 keer per dag een overzichtsmail met alle notificaties van die dag over al uw dossiers heen. Deze mail wordt dus niet onmiddellijk bij elke notificatie gestuurd, maar ontvangt u 1 keer per dag.

Als u in het “Gebruikersbeheer” het vakje “Berichten ontvangen via mail?” heeft aangevinkt, stuurt RegSol u een e-mail in het geval er voor u een bericht klaarstaat op regsol.be. 

Een bericht versturen

Alle RegSolgebruikers met toegang tot een dossier, kunnen in dit dossier een bericht versturen. U kan in regsol.be een bericht versturen naar:

  • De curator
  • De rechter-commissaris
  • De griffie 
  • De gedelegeerd rechter 
  • De advocaat van de schuldenaar of schuldenaar (enkel bij GRP)
  • De gerechtsmandataris
  • De voorlopig bewindvoerder
  • ….

 

Om uw bericht te verzenden, klikt u het dossier open en gaat u naar de tab “Communicatie” en vervolgens “Berichten”. Om een nieuw bericht te verzenden, klikt u op “Nieuw bericht verzenden”.

Wenst u een bericht voorlopig op te slaan en later te verzenden, klik bij het opmaken van uw bericht dan op “Opslaan”. U zal het “voorlopige” bericht terugvinden onder de tab “Concepten”. U kan concepten steeds bewerken en later versturen.

Een bericht ontvangen

Als er een bericht naar u werd verzonden, vindt u dat terug op uw dashboard onder de rubriek “Berichten” en in het betrokken dossier onder de tab “Berichten” - “Inbox”.

Let wel: enkel als u bent aangeduid als contactpersoon van uw groep, zal u berichten ontvangen. Indien u het enige lid bent van uw account/groep op regsol.be, bent u automatisch contactpersoon en ontvangt u dus sowieso de berichten die naar u(w account) worden verzonden. De standaard contactpersoon van uw groep stelt u in bij de tab “Groepen” in uw “Gebruikersbeheer”

Wenst u een e-mail te ontvangen om aan te kondigen dat er in regsol.be een bericht voor u klaar staat? Klik dan rechts bovenaan op uw e-mailadres, vervolgens op “Gebruikersbeheer”, klik bij de rubriek “Persoonlijke gegevens” op de blauwe knop “Wijzigen” en vink daar “Berichten ontvangen via mail?” aan.
 

Wanneer u een nieuw dossier indient (een aangifte faillissement, een verzoekschrift besloten of openbare GRP, een verzoekschrift voor een overdracht onder gerechtelijk gezag of een verzoek tot homologatie van het minnelijk akkoord) moet u in verschillende stappen bijlagen toevoegen.

Als u in één van die stappen een verkeerd document oplaadt en u wenst dat opnieuw te verwijderen, dan gaat u als volgt te werk:

  • U kan in de stap in kwestie een nieuw document toevoegen. Dit document zal het verkeerde document vervangen. 
  • U kan doorgaan naar een volgende stap en dan terugkeren – bij alle opgeladen documenten zal nu een vuilnisbakje staan. Wanneer u het vuilnisbakje aanklikt, zal het bestand verwijderd worden. 
  • U kan het dossier ook ‘Tijdelijk opslaan’. Als u nadien het dossier opent via “mijn dossiers”, dan zal het vuilnisbakje verschijnen bij elk opgeladen document.

 
Opgelet! Eens uw dossier is ingediend, kan u de opgeladen documenten niet meer verwijderen.
 

Wanneer u bij het indienen van een nieuw dossier (een aangifte faillissement, een verzoekschrift besloten of openbare GRP, een verzoekschrift voor een overdracht onder gerechtelijk gezag of een verzoek tot homologatie van het minnelijk akkoord) meerdere documenten wenst op te laden onder één onderdeel, dan doet u dit binnen het pop-up scherm waar u uw bestanden selecteert. Selecteer meerdere bestanden in één beweging door gebruik te maken van de Ctrl-toets op uw klavier.

Als u immers pas na het toevoegen van 1 document een ander toevoegt, zal uw oorspronkelijk opgeladen document verdwijnen.
 

Vanuit veiligheidsoverwegingen, om de verspreiding van virussen te beperken, kan u enkel bestanden van het volgende type of met de volgende extensies opladen: .jpg,.jpeg,.tif,.tiff,.bmp,.txt,.doc,.docx,.xls,.xlsx,.csv,.pdf,.rtf,.png"

In het geval u een ander documenttype wenst op te laden, dient u dit eerst om te zetten of te converteren naar een bestand van bovenstaand type. 
 

De maximale grootte is 15 MB per bestand. U ontvangt een foutmelding als het bestand te groot is. Een pdf-bestand dat te groot is om op te laden, kan u eenvoudig zelf verkleinen door het op te splitsen.
 
Bestand splitsen
Om pdf-bestanden te splitsen raden wij u in de eerste plaats contact op te nemen met uw IT-afdeling. Indien u niet beschikt over een IT-afdeling kan u ook zelf software installeren. Wij raden het gebruik van een online webdienst ten strengste af vanwege de gevoeligheid van de informatie.
 

U vindt uw voorlopig dossier later terug onder “Mijn dossiers” in de vorm van een “draft”. U kan de draft openen en verder werken tot u opnieuw tussentijds wenst op te slaan of tot u het dossier kan indienen.

Dit kan meerdere oorzaken hebben: 

  • In een faillissement zijn “items” soms pas zichtbaar in de tijdslijn als de griffie deze behandeld heeft
  • In een (openbare/besloten) GRP zijn “items” pas zichtbaar nadat de startende actor het item doorgeeft aan een volgende actor of op OK plaatst. Concreet wil dit zeggen dat een eerste private actor het item dient te verwerken voor het zichtbaar wordt voor u, als publieke gebruiker 
  • U hebt geen leesrecht op het item in de tijdslijn

 

Controleer de tab “Mijn toegevoegde items” in het dossier voor meer informatie. 

Controleer ook de notificaties op de homepagina op regsol.be om te kijken wat er met uw toegevoegde item is gebeurd.
 
 

Iemand van ons supportteam kan uw scherm “overnemen” zodat wij live aan u kunnen tonen hoe wij uw vraag of probleem oplossen. Dit houdt in dat zij online met u kunnen meekijken en indien gewenst, acties op uw scherm kunnen uitvoeren. 

De helpdeskmedewerker zal uitleggen hoe u kunt werken met Team Viewer.
 

Minnelijk akkoord buiten de gerechtelijke reorganisatieprocedure

U bent schuldenaar (of zijn gemachtigde of advocaat) in het dossier:

Om uw verzoek tot homologatie van een minnelijk akkoord in te dienen als schuldenaar, vraagt RegSol u enkele documenten op te laden. 

  • U vermeldt uw persoonlijke gegevens. Indien u gemachtigde van de schuldenaar bent, dient u een mandaat op te laden
  • U vermeldt in elk geval de gegevens van de schuldenaar en van de schuldeiser(s), betrokken in het tegensprekelijk verzoekschrift.
  • Uw tegensprekelijk verzoekschrift
  • Het minnelijk akkoord

 

U bent schuldeiser (of zijn gemachtigde of advocaat) in het dossier:

Om uw verzoek tot homologatie van een minnelijk akkoord in te dienen als schuldeiser, vraagt RegSol u enkele documenten op te laden. 

  • U vermeldt uw persoonlijke gegevens. Indien u gemachtigde van de schuldeiser bent, dient u een mandaat op te laden
  • U vermeldt in elk geval de gegevens van de schuldenaar en van de schuldeiser(s), betrokken in het tegensprekelijk verzoekschrift
  • Uw tegensprekelijk verzoekschrift
  • Het minnelijk akkoord

Gerechtelijke reorganisatieprocedures

Om uw verzoekschrift voor een openbare gerechtelijke reorganisatie in te dienen, vraagt RegSol u enkele documenten op te laden. 

  • Indien u niet de schuldenaar van het dossier bent, dient u een mandaat op te laden 
  • Uw verzoekschrift om de gerechtelijke reorganisatieprocedure aan te vragen. Hier kan u eventueel ook een verzoek tot schorsing van verkoop aan toevoegen
  • Uw lijst schuldeisers, bij voorkeur beheerd in de RegSol-module
  • Eventueel, uw verzoekschrift voor de aanstelling van een herstructureringsdeskundige
  • De bijkomende documenten, zoals voorzien in art.XX. 41 §2 WER

 

Daarnaast houdt u best volgende gegevens bij de hand:

  • De persoonlijke en zakelijke gegevens van de schuldenaar
  • De zakelijke gegevens van eventuele verbonden ondernemingen
  • Informatie m.b.t. werknemers, onroerend goed en borgstellingen 
     

Om uw verzoekschrift voor een besloten gerechtelijke reorganisatie in te dienen, vraagt RegSol u enkele documenten op te laden. 

  • Uw verzoekschrift om de gerechtelijke reorganisatie aan te vragen.
  • Uw lijst schuldeisers, bij voorkeur beheerd in de RegSol-module
  • Een uiteenzetting van de gebeurtenissen
  • De 2 recentste jaarrekeningen of 2 recentste aangiftes in de personenbelasting 
  • Eventuele andere stukken die u aan het dossier wenst toe te voegen

Daarnaast houdt u best de persoonlijke en zakelijke gegevens van de schuldenaar bij de hand.
 

U kan op het dashboard van regsol.be kiezen voor “Indienen verzoekschrift openbare GRP” of “Indienen verzoekschrift besloten GRP”. Doorloop de gevraagde stappen en sla tussentijds op indien u niet alle informatie bij de hand heeft. U vindt uw voorlopig dossier later terug onder “Mijn dossiers” in de vorm van een “draft”. U kan de draft openen en verder werken tot u het dossier kan indienen.

Het is pas nadat u alle verplichte velden van alle stappen heeft ingevuld, en u de retributie betaalde, dat u uw verzoekschrift voor een gerechtelijke reorganisatieprocedure effectief kunt indienen. U dient er rekening mee te houden dat er verder nog een betaling aan de Ondernemingsrechtbank dient te gebeuren. Voor deze betalingen ontvangt u onmiddellijk een betalingsuitnodiging.
 

U vindt uw voorlopig dossier terug onder “Mijn dossiers” in de vorm van een “draft”. U kan de draft openen en verder werken tot u opnieuw tussentijds wenst op te slaan of tot u het dossier kan indienen.

U kan ervoor kiezen de lijst schuldeisers volgens de RegSol-module aan te maken vanaf het moment dat u uw verzoekschrift indient. In dit geval vinkt u aan de RegSol-module te gebruiken voor het beheer van uw lijst schuldeisers.

Wanneer u ervoor kiest uw eigen lijst op te laden, en de rechtbank beslist dat elektronische stemming of stemming op afstand mogelijk is op uw dossier, ontvangt u van RegSol een mail om uw lijst schuldeisers alsnog via de module te beheren. Alleen dan zal immers de elektronische stemming effectief mogelijk zijn.

U vindt de module Schuldeisers terug onder de tab “Schuldvorderingen” op het detail van uw dossier. De lijst wordt niet door de griffie aangemaakt of aangevuld.

Voeg individuele schuldeisers toe met de plusknoppen. 

  • Vul de gegevens van uw schuldeiser in 
  • Creëer categorieën van schuldvorderingen (indien het gaat over een openbare GRP voor een grote onderneming)
  • Vul de gegevens in en voeg bestanden toe 
  • Klik rechts onderaan op “Opslaan” 

 

Belangrijk: Als u een verzoekschrift tot Collectief Akkoord indient, is het gebruik van de RegSol-module Lijst Schuldeisers een absolute voorwaarde voor: 

  • een latere elektronische stemming over het reorganisatieplan 
  • het gebruik van de door RegSol gegenereerde kennisgevingen die u als schuldenaar kan uitsturen naar uw schuldeisers. Deze brieven bevatten een unieke code waarmee uw schuldeiser zich kan registreren in het dossier. Deze registratie van de schuldeiser is noodzakelijk in het geval van een elektronische stemming over het reorganisatieplan.

Zodra de procedure werd toegekend, kan u via de module Schuldeisers de kennisgevingen genereren. Deze brief bevat een strikt persoonlijke (QR) code voor de schuldeiser. U kiest de methode van verzending van de brief, hetzij op papier, hetzij via mail. Dit is de enige mogelijkheid voor de schuldeiser om toegang te nemen tot het dossier én zich te koppelen op zijn vordering. Enkel als de schuldeiser gekoppeld is aan zijn schuldvordering, zal hij in het geval van een Collectief Akkoord zijn stem over het reorganisatieplan op elektronische wijze kunnen uitbrengen. 

Om deze kennisgevingen te genereren, gaat u als volgt te werk:

  • Ga naar uw dossier op regsol.be en ga naar de tab “Schuldvorderingen”- “Schuldeisers”
  • Hier vindt u uw lijst schuldeisers terug
  •  Na het openingsvonnis van uw dossier “Collectief akkoord” bent u in de mogelijkheid om daar de kennisgevingen op 2 manieren te genereren
    • Ga naar de lijn van een schuldeiser en klik op de blauwe toets “Kennisgeving genereren”. Uw kennisgeving voor deze individuele schuldeiser en de bij te voegen lijst schuldeisers wordt gedownload.
    • Of klik op de blauwe knop “Alle openstaande kennisgevingen genereren”. Een zipbestand met alle individuele kennisgevingen en de lijst schuldeisers wordt gedownload. 
      Om deze in één keer af te drukken, opent u het zipbestand en kopieert u de documenten in een andere lokale map. Selecteer alle bestanden in deze map en klik via de rechtermuisknop op “Afdrukken”

U gaat als volgt te werk:

  • Log in op uw account op regsol.be
  • Zoek het desbetreffende dossier onder de tab “Dossiers zoeken”. Selecteer in het daaropvolgende scherm “Gerechtelijke reorganisatie” in plaats van “Faillissement”
  • Wanneer u eerder toegang nam tot het dossier, vindt u het dossier onder de tab “Mijn dossiers”
  • Klik in beide gevallen het dossier aan. De tab “Algemene informatie” van het dossier opent
  • In de rechterbalk scrolt u naar de rubriek “Opladen verjaringsstuitende schuldvordering” en klikt u op “Opladen schuldvordering”

 

U vindt uw ingediende verjaringsstuitende schuldvordering terug onder de tab “Mijn toegevoegde items”.
Let op: het indienen van een verjaringsstuitende aangifte heeft geen gevolg voor de samenstelling van de lijst van de schuldeisers in de GRP.

Opmerking: 
U krijgt niet automatisch toegang tot een dossier, wanneer u een verjaringsstuitende schuldvordering oplaadt. U dient hiervoor een toegangsaanvraag in te dienen voor het dossier. De mogelijkheid om een verjaringsstuitende schuldvordering aan te geven staat dus los van uw toegang tot het dossier. 


 

De tijdslijn “verzoekschrift GRP” wordt automatisch “afgesloten” nadat het vonnis van opening van de procedure werd opgeladen.

Concreet betekent dit dat u, nadat het openingsvonnis werd opgeladen in het dossier, geen items meer kan toevoegen aan het verzoekschrift. U kan namelijk geen items meer opladen in afgesloten tijdslijnen. 
 

Dit kan verschillende oorzaken hebben: 

  • In een gerechtelijke reorganisatieprocedure zijn items pas zichtbaar nadat de startende actor het item doorgeeft aan een volgende actor of dit item op OK plaatst. Concreet wil dit zeggen dat wanneer u een nieuw item aan het dossier toevoegt, een private actor (vb. gedelegeerd rechter) dit item eerst dient te verwerken alvorens het zichtbaar wordt in het publieke luik. 
  • U hebt geen leesrecht op het item in de tijdslijn

 
Controleer de tab “Mijn toegevoegde items” in het dossier voor meer informatie. 

Controleer ook de notificaties op uw homepagina op regsol.be om na te gaan wat er met uw toegevoegde item is gebeurd.

Faillissementen

U dient uw verzoek voor een besloten voorbereiding of aangifte van het faillissement in door op uw dashboard te klikken op “Nieuw dossier indienen” en vervolgens op de desbetreffende knop “Indienen verzoekschrift besloten voorbereiding van het faillissement” of “Indienen aangifte faillissement”. 

Doorloop de gevraagde stappen en sla tussentijds op indien u niet alle informatie bij de hand heeft. U vindt uw voorlopig dossier later terug onder “Mijn dossiers” in de vorm van een “draft”. U kan de draft openen en verder werken tot u opnieuw tussentijds wenst op te slaan of tot u het dossier kan indienen.

Het is pas nadat u alle verplichte velden van alle stappen heeft ingevuld, dat u uw verzoek voor een besloten voorbereiding of uw aangifte van faillissement effectief kunt indienen.
 

Om uw verzoekschrift voor een besloten voorbereiding van een faillissement in te dienen, vraagt RegSol u enkele documenten op te laden.

  • Indien u niet de schuldenaar van het dossier bent, dient u een mandaat op te laden 
  • Het verzoekschrift om de besloten voorbereiding van het faillissement aan te vragen.
  • Uw boekhouding of deze van de gefailleerde, in zoverre deze up-to-date is. Dit betreft uw balans, de resultatenrekening en staat van activa en passiva 
  • Uw lijst schuldeisers 
  • Uw lijst klanten
  • Uw lijst van personeelsleden (indien aanwezig)

 

Daarnaast houdt u best volgende gegevens bij de hand:

  • De persoonlijke en zakelijke gegevens van de schuldenaar
  • Documentatie van eventuele eerdere insolventieprocedures
  • De gegevens van uw centrum van voornaamste belangen of uw boekhouder
  • De omschrijving en het adres van eventuele onroerende goederen
  • De contactgegevens van uw sociaal secretariaat en uw klantennummer
  • De persoonlijke gegevens van uw (eventuele) borgsteller
     

Om uw aangifte van een faillissement in te dienen, vraagt RegSol u enkele documenten op te laden. 

  • Een mandaat, enkel indien u niet de schuldenaar in het dossier bent 
  • De boekhouding van de gefailleerde, in zoverre deze up-to-date is. Dit betreft de balans, de resultatenrekening en staat van activa en passiva 
  • De lijst schuldeisers 
  • De lijst klanten
  • De lijst van personeelsleden (indien aanwezig)

 

Daarnaast houdt u best volgende gegevens bij de hand:

  • De persoonlijke en zakelijke gegevens van de schuldenaar
  • Documentatie van eventuele eerdere insolventieprocedures
  • De gegevens van uw centrum van voornaamste belangen of uw boekhouder
  • De omschrijving en het adres van eventuele onroerende goederen
  • De contactgegevens van uw sociaal secretariaat en uw klantennummer
  • De persoonlijke gegevens van uw (eventuele) borgsteller
     

Vanaf de herwerking van Boek XX, met ingang op 01/09/2023 wordt de kwijtschelding automatisch aangevraagd. U dient hiervoor zelf geen bijkomende stappen te ondernemen. 

De tijdslijn “Aangifte faillissement” wordt automatisch “afgesloten” nadat het vonnis van faillissement is opgeladen.

Concreet betekent dit dat u, nadat het openingsvonnis werd opgeladen in het dossier, geen items meer kan toevoegen aan de aangifte. U kan namelijk geen items meer opladen in afgesloten tijdslijnen. U kan echter wel items toevoegen aan de tijdslijn van uw faillissement.
 

U bent een Belgische rechtspersoon?

U bent verplicht uw schuldvordering digitaal in te dienen via regsol.be.

 

U bent een Belgische natuurlijke persoon?

U kan uw schuldvordering digitaal indienen via regsol.be, of schriftelijk indienen bij de curator.

  • U wenst uw schuldvordering digitaal in te dienen?
    • Ga naar regsol.be en meld u aan
    • Zoek het gewenste dossier via de tab “Dossiers zoeken”
    • Open het dossier door het aan te klikken
    • Vanop de tab “Algemene informatie” kan u een schuldvordering indienen door middel van de blauwe knop

 

  • U wenst uw schuldvordering schriftelijk in te dienen bij de curator?
    • Neem contact op met de curator die u de nodige documenten zal bezorgen voor het indienen van uw schuldvordering. Het e-mailadres van de curator vindt u via de knop “Dossiers zoeken” op de tab “Algemene informatie” van het dossier. Ook hiervoor dient u een account aan te maken op regsol.be.

 

U bent een Belgische overheidsinstelling?

U bent verplicht uw schuldvordering digitaal in te dienen.

 

U bent een buitenlandse rechtspersoon of natuurlijke persoon?

1. U wordt vertegenwoordigd door een bijzondere gemachtigde (advocaat, accountant…)?

Deze persoon is verplicht uw schuldvordering digitaal via regsol.be in te dienen.

2. U wordt niet vertegenwoordigd door een bijzondere gemachtigde?

U kan uw schuldvordering zowel digitaal als schriftelijk indienen bij de curator.

  • U wenst uw schuldvordering digitaal in te dienen?
    • Ga naar regsol.be en meld u aan
    • Zoek het gewenste dossier via de tab “Dossiers zoeken”
    • Open het dossier door het aan te klikken
    • Vanop de tab “Algemene informatie” kan u een schuldvordering indienen
       
  • U wenst uw schuldvordering schriftelijk in te dienen bij de curator?
    • Neem contact op met de curator die u de nodige documenten zal bezorgen. Het e-mailadres van de curator vindt u via de knop “Dossiers zoeken” op de tab “Algemene informatie” van het dossier. Ook hiervoor dient u een account aan te maken op regsol.be.

     
    U bent een buitenlandse overheidsinstelling?

    1. U wordt vertegenwoordigd door een bijzondere gemachtigde (advocaat, accountant…)?

    Deze persoon is verplicht uw schuldvordering digitaal in te dienen via regsol.be.

    2. U wordt niet vertegenwoordigd door een bijzondere gemachtigde?

    U kan uw schuldvordering zowel digitaal als schriftelijk indienen bij de curator.

    • U wenst uw schuldvordering digitaal in te dienen?
      • Ga naar regsol.be en meld u aan
      • Zoek het gewenste dossier via de tab “Dossiers zoeken”
      • Open het dossier door het aan te klikken
      • Vanop de tab “Algemene informatie” kan u een schuldvordering indienen

     

    • U wenst uw schuldvordering schriftelijk in te dienen bij de curator?
      • Neem contact op met de curator die u de nodige documenten zal bezorgen voor het indienen van uw schuldvordering. Het e-mailadres van de curator vindt u via de knop “Dossiers zoeken” op de tab “Algemene informatie” van het dossier. Ook hiervoor dient u een account aan te maken op regsol.be.

     

    U bent gemachtigde van een schuldeiser?

    Als advocaat, accountant, zaakwaarnemer of andere gemachtigde kunt u een schuldvordering indienen in naam van de schuldeiser. Als derde die beroepsmatig bijstand verleent, bent u verplicht deze schuldvordering digitaal in te dienen.

    • Ga naar regsol.be en meld u aan
    • Zoek het gewenste dossier via de tab “Dossiers zoeken”
    • Open het dossier door het aan te klikkenVanop de tab “Algemene informatie” kan u een schuldvordering indienen
       

    Om uw schuldvordering digitaal in te dienen hebt u nodig:

    • alle gegevens i.v.m. de schuldvordering (naam en adresgegevens, bedragen, stavingsstukken zoals facturen of contracten)
    • uw persoonlijke gegevens als schuldeiser (zitten vervat in uw account)
    • het rekeningnummer voor de betaling van eventuele dividenden

     
    Ga als volgt te werk: 

    • Ga naar regsol.be en meld u aan
    • Zoek het gewenste dossier via de tab “Dossiers zoeken”
    • Open het dossier door het aan te klikken
    • Vanop de tab “Algemene informatie” kan u een schuldvordering indienen als schuldeiser of als gemachtigde door middel van de blauwe knoppen

     schuldvoering digitaal

    • Ga naar regsol.be en meld u aan. Indien u niet beschikt over een account, dient u deze eerst aan te maken op regsol.be
    • Zoek het gewenste dossier via de tab “Dossiers zoeken”
    • Open het dossier door het aan te klikken
    • Vanop de tab “Algemene informatie” kan u een schuldvordering indienen als schuldeiser

     indienen01
      

    • In het kader “Samenstelling van de bedragen” kan u de gedetailleerde samenstelling van uw vordering, per onderdeel (bevoorrecht of niet, aard van de voorrechten enz.) opgeven. Hiervoor klikt u op de plusknop “Extra bedrag toevoegen” om een bedrag in te vullen. U creëert per bedrag met apart voorrecht een nieuwe lijn.

     indienen02
      

    • Na het invullen en opladen van eventuele bijkomende informatie, en aanvaarding van de voorwaarden, klikt u rechts onderaan op de blauwe knop “Indienen”

     
    Als u de schuldvordering succesvol hebt ingediend, verschijnt er kortstondig een groene succesboodschap op uw scherm. U vindt de schuldvordering nu terug onder de tab “Mijn schuldvorderingen” op het dossier met als status “Ingediend”.
     

    indienen03
     

    • Ga naar regsol.be en meld u aan. Indien u niet beschikt over een account, dient u deze eerst aan te maken
    • Zoek het gewenste dossier via de tab “Dossiers zoeken”
    • Open het dossier door het aan te klikken
    • Vanop de tab “Algemene informatie” kan u een schuldvordering indienen als gemachtigde

     indienen04
      

    • In het kader “Samenstelling van de bedragen” kan u de gedetailleerde samenstelling van de vordering, per onderdeel (bevoorrecht of niet, aard van de voorrechten enz.) opgeven: hiervoor klikt u op de plusknop “Extra bedrag toevoegen” om een bedrag in te vullen. U creëert per bedrag met apart voorrecht een nieuwe lijn.

      indienen05

     

    • Na het invullen en opladen van eventuele bijkomende informatie, en aanvaarding van de Voorwaarden, klikt u rechts onderaan op de blauwe knop “Indienen”

    Als u de schuldvordering succesvol heeft ingediend verschijnt er kortstondig een groene succesboodschap op uw scherm. U zal hiervan ook een notificatie terugvinden op uw homepagina. U vindt de ingediende schuldvordering nu terug onder de tab “Schuldvorderingen” op het dossier met als status “Ingediend”.
     
     indienen06
     

    Ga naar regsol.be en meld u aan.

    • Via de knop “Mijn schuldvorderingen” kan u een schuldvordering opzoeken die door uw groep werd ingediend. Gebruik de zoekfilters en klik op de blauwe knop ‘Zoeken’ om gericht te zoeken.
    • U kan als alternatief ook eerst het dossier in kwestie opzoeken via de knop “Dossiers zoeken” of via de knop “Mijn dossiers” en daarna in het detail van het dossier klikken op de tab “Schuldvorderingen”.

    Voor elk dossier waarvoor u een schuldvordering hebt ingediend, hebt u toegang tot

    • de algemene informatie van het dossier onder de tab “Algemene informatie”
    • de aangiftes van schuldvorderingen op het dossier, beperkt tot namen en bedragen
    • de stukken die door uw groep werden opgeladen in de tijdslijn, onder de tab “Mijn toegevoegde items” de stukken (aangiftes, documenten, vonnissen, processen-verbaal,…) die bij het dossier horen en waarvoor u inzagerecht hebt – onder de tab “Tijdslijn”.

      U kan, voor zover deze werden opgeladen, volgende items consulteren: 
      • het vonnis van faillietverklaring,
      • het vonnis dat het tijdstip van staking van betalingen bepaalt;
      • de verzoekschriften van de curator;
      • de beschikkingen van de rechter-commissaris;
      • het Proces-Verbaal van plaatsopneming;
      • het Proces-Verbaal van inventaris;
      • de aangiften van schuldvordering, beperkt tot namen en bedragen;
      • het Proces-Verbaal van nazicht van schuldvorderingen;
      • de lijst van de dadingen en de homologaties;
      • de door de curatoren opgemaakte verslagen en uitdelingslijsten;
      • de vereenvoudigde rekening.

     
    Let wel: 

    • Eigen ingediende schuldvorderingen vindt u terug onder de tab “Schuldvorderingen” en niet in “Mijn toegevoegde items”. 
    • In de tab “Mijn toegevoegde items” kan u de door uw eigen groep opgeladen stukken raadplegen nog vóór ze door de verschillende actoren werden behandeld. In de tijdslijn van het dossier kan u de stukken die worden behandeld binnen de rechtbank slechts consulteren nadat ze door de verschillende actoren (curator, rechter-commissaris, griffie) werden behandeld en door de griffie werden afgewerkt.
       
    • Ga naar regsol.be en meld u aan
    • Zoek uw schuldvordering via de knop “Mijn schuldvorderingen”, bovenaan uw scherm of via de tab “Schuldvorderingen” op het detail van uw specifiek dossier.
    • Klik bij de schuldvordering in kwestie in de laatste kolom “actie” op het icoon “Wijzig uw schuldvordering”. 

    icoon wijzig

    • U komt terecht op een pagina die het beknopte overzicht bevat van uw schuldvordering.
    • Rechtsboven klikt u nogmaals op “Schuldvordering wijzigen”. 

     Schuldvordering wijzigen

    • Op deze pagina kan u uw schuldvordering bewerken.
      “Samenstelling van de bedragen”
      • Hier kan u bedragen wijzigen en extra lijnen met nieuwe bedragen volgens andere voorrechten toevoegen.
      • U kan aanpassingen aanbrengen zolang de curator nog niet alle lijnen van uw schuldvordering in bewerking nam. 
      • Indien de lijn van de schuldvordering provisioneel werd ingediend, kan u het ingediende bedrag voor die lijn ook nog wijzigen. 
      • Opgelet: Als de curator reeds bepaalde delen van uw schuldvordering heeft bewerkt, zal u niet langer alle velden kunnen wijzigen. Deze velden zullen dan in het grijs gekleurd zijn en niet langer bewerkbaar zijn.

    Nadat u de gewenste aanpassingen hebt aangebracht, klikt u rechts onderaan op “Wijzig schuldvordering” om uw wijzigingen op te slaan.
     

    Ga naar regsol.be en meld u aan.

    Zoek uw schuldvordering op:

    • via de knop “Mijn schuldvorderingen”
    • of via de knoppen “Dossiers zoeken” of ”Mijn dossiers” en klik vervolgens in het detail van het dossier op de tab “Schuldvorderingen”.

     
    In de resultatenlijst consulteert u de “status” van uw schuldvordering in de 2de kolom:

    • In te dienen: u heeft een “draft” van een in te dienen schuldvordering klaarstaan voor dit dossier. Uw schuldvordering ligt nog niet voor bij de curator
    • Ingediend: u heeft een schuldvordering in dit dossier. De curator moet deze nog behandelen.
    • In bewerking: de curator is uw schuldvordering aan het behandelen, u kan bepaalde lijnen niet meer wijzigen.
    • Gekwalificeerd: uw schuldvordering is gekwalificeerd. Voor verdere informatie consulteert u het “PV van Nazicht” in de tab “Tijdslijn”
    • Verworpen: Uw schuldvordering werd verworpen door de curator. U kan de reden van de verwerping terugvinden in uw notificaties op de homepagina.
    • Teruggetrokken: u hebt deze schuldvordering teruggetrokken uit dit dossier. In de kolom “Acties” vindt u de acties terug die u kan uitvoeren.

     

    Let wel: de kwalificatie (aangehouden, aanvaard of betwist) van uw schuldvordering kan u enkel en alleen raadplegen in het “Proces-verbaal van Nazicht”. U ontvangt een notificatie als het “Proces-verbaal van Nazicht” werd opgeladen in het dossier. U vindt het “Proces-verbaal van Nazicht” terug onder de tab “Tijdslijn” op het detail van een dossier.
     
     
    Tijdslijn

    De kwalificatie (aangehouden, aanvaard of betwist) die de curator aan uw schuldvordering geeft, kan u enkel en alleen raadplegen in het “Proces-verbaal van Nazicht”. 

    Voor dossiers die vallen onder de toepassing van Boek XX, wordt het eerste “Proces-verbaal van Nazicht” opgemaakt circa 2 maanden na opening van het faillissementsdossier. Een tweede “Proces-verbaal van Nazicht” volgt 6 maanden na de datum van het faillissement, en een derde, en laatste, na 1 jaar.

    U ontvangt een notificatie als het “Proces-verbaal van Nazicht” werd opgeladen in het dossier. U vindt het “Proces-verbaal van Nazicht” terug onder de tab “Tijdslijn” op het detail van een dossier.
     

    U kan de reden van de verwerping, voor zover vermeld door de curator, raadplegen:

    • in het “PV van Nazicht”, als u nog toegang heeft tot het dossier in een andere hoedanigheid
    • in uw notificaties op de homepagina van regsol.be
       

    verworpen

    U kan de pdf en de bijlages van een schuldvordering enkel bekijken indien:

    • u schuldenaar of advocaat van de schuldenaar bent in een dossier
    • u een speciale hoedanigheid bezit waarvoor de wet bepaalt dat u inzage hebt in deze informatie 
    • het een schuldvordering betreft die uzelf of een andere gebruiker van uw groep heeft ingediend 

     

    U gaat als volgt te werk:

    • Ga naar regsol.be en meld u aan
    • Zoek het dossier in kwestie via de tab “Dossiers zoeken” of “Mijn dossiers” en open de tab “Schuldvorderingen” 

     
    Alternatief: klik op de knop “Mijn schuldvorderingen” op de homepagina van regsol.be en selecteer de gewenste schuldvordering

    • De overzichtslijst van schuldvorderingen opent zich
    • Klik in de laatste kolom “Acties” op onderstaande iconen om enerzijds de pdf van aangifte en anderzijds de bijlages bij de schuldvorderingen te downloaden. Uw pdf van aangifte bevat een bijkomende vermelding van de exacte datum en tijd van indiening

     
     Actions
    Als deze iconen ontbreken in de kolom ”Acties”, dan zijn er voor u geen bijlages te consulteren.
     

    U kan een provisioneel ingediende (lijn in een) schuldvordering blijven bewerken. Wanneer de curator uw schuldvordering bewerkte, zal hij op de hoogte gebracht worden wanneer u het provisioneel ingediend bedrag van uw kant uit wijzigt. Eens u het bedrag definitief begroot, gelieve het vakje “provisioneel“ af te vinken.

    Houd er rekening mee dat de curator in het 3de “Proces-verbaal van Nazicht” een definitieve beslissing over uw schuldvordering neemt. Aanpassingen na het 3de “Proces-verbaal van Nazicht” worden niet meer meegenomen in de beslissing van de curator.
     

    Schuldvordering in een openstaand dossier

    Als u uw schuldvordering wenst te wijzigen, merkt u dat bepaalde velden donkergrijs gekleurd zijn en dat in sommige gevallen in het kader “Samenstelling van de bedragen” ook de “plusknop” ontbreekt waarmee u normaal gezien nog een extra bedrag aan de schuldvordering kan toevoegen.

    Samenstelling van de bedragen
    U kan in het kader “Samenstelling van de bedragen” enkel nog lijnen van uw schuldvordering aanpassen die de curator nog niet bewerkt heeft. Als u het bedrag van uw schuldvordering provisioneel hebt ingevuld, kunt u het voor deze lijn nog aanpassen.

    Eens de curator alle lijnen in uw schuldvordering heeft bewerkt, kan u niets meer aanpassen in het kader “Samenstelling van de bedragen”. U zal dan ook geen extra lijnen met bedragen kunnen toevoegen aan uw schuldvordering.

    De beslissing van de curator kan u enkel raadplegen in het “Proces-verbaal van Nazicht”. Het “Proces-verbaal van Nazicht” vindt u terug in de tab “Tijdslijn” van een dossier. U krijgt een notificatie als het “Proces-verbaal van Nazicht” wordt opgeladen.

    • Als u het bedrag van een schuldvordering toch nog wenst aan te passen - zelfs al is dit niet meer mogelijk via regsol.be - dient u contact op te nemen met de curator.
    • Als u een bedrag wenst toe te voegen aan uw schuldvordering, dan kan u hiervoor een nieuwe schuldvordering indienen in het dossier.
       

    Schuldvordering in een gesloten dossier

    In een gesloten dossier kan u uw schuldvordering niet meer bewerken. U zal in de kolom “Acties” minder actieknoppen terugvinden dan bij een schuldvordering in een openstaand dossier.
     
     

    Neen. In een gesloten dossier kan u uw schuldvordering niet langer bewerken. 

    • Op het detail van de schuldvordering zal de knop “Schuldvordering wijzigen” ontbreken
    • Op het detail van de schuldvordering zal u linksboven naast de naam van het dossier een rode markering “Gesloten” terugvinden
    • In een gesloten dossier kan u uw schuldvordering niet meer doorgeven
    • In een gesloten dossier kan u uw schuldvordering niet meer terugtrekken
       

    gesloten

    U kan uw schuldvordering doorgeven, of aan een andere schuldeiser, of aan iemand binnen uw groep, of aan iemand binnen uw account, op voorwaarde dat de overnemer een account heeft op regsol.be.

    • Ga naar regsol.be en meld u aan
    • Zoek de schuldvordering die u wenst door te geven onder de tab ‘Mijn schuldvorderingen’
    • Klik in uw lijst schuldvorderingen in de kolom “Acties” op de dubbele pijl “Geef uw schuldvordering door”
       

    doorgeven

    • Selecteer de juiste groep en de juiste gebruiker en klik op “Doorgeven”
      • Na doorgave zal de schuldvordering zichtbaar zijn bij de nieuwe schuldeiser/ voor alle gebruikers van de groep waarnaar u de schuldvordering doorgaf
      • Na doorgave zal het e-mailadres op de schuldvordering (zichtbaar voor curator) het e-mailadres zijn dat u selecteert uit de drop down.
    • De schuldvordering komt na doorgave niet langer in uw lijst "Mijn schuldvorderingen” voor.

     

    Let wel: u kan een schuldvordering ook doorgeven aan een collega binnen uw eigen groep. In de praktijk verandert dit echter enkel het e-mailadres dat op deze schuldvordering geafficheerd wordt voor de curator. U zal deze schuldvordering nog steeds terugvinden in de lijst “Mijn schuldvorderingen” daar deze lijst de door alle gebruikers van uw groep ingediende schuldvorderingen bevat.
     

    U kan één enkele schuldvordering doorgeven, maar ook meerdere schuldvorderingen in 1 beweging. 

    De voorwaarden om meerdere schuldvorderingen in bulk door te geven, zijn:

    • de groep waaraan u de schuldvordering doorgeeft, heeft zelf reeds een account op regsol.be
    • de geselecteerde schuldvorderingen moeten beschikken over de actieknop “Geef uw schuldvordering door”
       

    doorgeven

    U gaat als volgt te werk:

    • Ga naar regsol.be en meld u aan
    • Klik op de toets “Mijn schuldvorderingen”
    • Duid in de lijst alle schuldvorderingen aan die u wenst door te geven. Dit doet u door de checkbox vooraan op de lijn van de schuldvordering aan te vinken. De geselecteerde schuldvordering kleurt blauw.
    • Klik rechts bovenaan de resultatenlijst op de toets “Doorgeven in bulk”. 

     bulk

    • Selecteer aan wie u het pakket schuldvorderingen wenst door te geven 

     

    Als u binnen uw eigen accounts schuldvorderingen in bulk wenst door te geven:

    • Selecteert u “aan een collega” in het keuzemenu
    • Geeft u het ondernemingsnummer van uw onderneming in
    • Selecteert u de juiste groep en de juiste gebruiker
    • Klikt u op “Doorgeven”

     
    Als u schuldvorderingen wenst door te geven aan een nieuwe schuldeiser of een gemachtigde buiten uw account:

    • Selecteer in het keuzemenu ”Aan een schuldeiser of een gemachtigde”
    • Vul het ondernemingsnummer of rijksregisternummer van de bestemmeling in
    • Selecteer de gewenste groep
    • Klik op “Doorgeven”

     

    Indien u de gewenste groep niet kan selecteren: contacteer de persoon aan wie u de schuldvorderingen wenst over te dragen en vraag hem een account op regsol.be aan te maken.
     

    Een ingediende aangifte van schuldvordering kan niet verwijderd worden. 
    Als u de ingediende schuldvordering niet langer wenst te handhaven, kan u deze terugtrekken via de actie knop ‘terugtrekken’ in de kolom “actie” in de lijst met schuldvorderingen:


     terugtrekken
     
     
    Let wel:
    als u een schuldvordering terugtrekt, hebt u geen toegang meer tot het dossier als schuldeiser. Indien u het dossier alsnog wenst te volgen, moet u toegang vragen als derde belanghebbende.
     
     

    Als de curator een fiscaal attest voor een schuldvordering heeft klaargezet, zal u hiervan een notificatie ontvangen. De notificaties vindt u terug op de homepagina onder de titel ‘Notificaties’ of op het detail van een dossier onder de toets ‘Communicatie’. 

    • Meld u aan op regsol.be
    • Ga naar het dossier in kwestie via de tab “Mijn dossiers”
    • Open de tab “Schuldvorderingen”
    • U kan het fiscaal attest vervolgens downloaden door de actieknop in de voorlaatste kolom “fiscaal attest” aan te klikken
       

    fiscaal

    Voor elk dossier waarvoor u inzagerecht hebt gekregen, hebt u toegang tot:

    • de algemene informatie van het dossier onder de tab “Algemene informatie”
    • de aangiftes van schuldvorderingen op het dossier, beperkt tot namen en bedragen
    • de stukken (aangiftes, documenten, vonnissen, processen-verbaal,…) die bij het dossier horen en waarvoor u inzagerecht hebt – onder de tab “Tijdslijn”. 

      U kan bv consulteren:
      • het vonnis van faillietverklaring, 
      • het vonnis dat het tijdstip van staking van betalingen bepaalt;
      • de verzoekschriften van de curator
      • de beschikkingen van de rechter-commissaris;
      • het Proces-verbaal van plaatsopneming;
      • het Proces-verbaal van inventaris;
      • de Processen-verbaal van nazicht van schuldvorderingen;
      • de lijst van de dadingen en de homologaties;
      • de door de curatoren opgemaakte verslagen en uitdelingslijsten;
      • de vereenvoudigde rekening.
         
    • “Mijn toegevoegde items” die de door uw groep opgeladen stukken in de tijdslijn weergeeft. 

     
    Uw inzagerechten worden geregeld door, voor de oude faillissementen van vóór 01 05 2018, de faillissementswet van 8 augustus 1997, en nadien door Boek XX Insolventie van Ondernemingen, en de uitvoeringsbesluiten.

    Let wel: in geval van een faillissementsdossier kan u de stukken die worden behandeld binnen de rechtbank slechts consulteren nadat ze door de verschillende actoren (curator, rechter-commissaris, griffie) werden behandeld en door de griffie werden afgewerkt. 
    In de tab “Mijn toegevoegde items” kan u de door uw eigen groep opgeladen stukken raadplegen nog vóór ze door de verschillende actoren werden behandeld. 
     
     

    Algemene vragen

    De mail kondigt aan dat er in RegSol specifieke informatie beschikbaar is voor u.  Een mail is echter onvoldoende beveiligd om vertrouwelijke informatie uit te wisselen.  Daarom moet u doorklikken naar RegSol om de volledige boodschap te kunnen consulteren in een beveiligde omgeving. Een bijkomend voordeel is dat de boodschap ook bewaard blijft en dus steeds geconsulteerd kan worden.

    Contacteer onze helpdesk op NL : 02 307 70 30 / FR : 02 588 88 22 van maandag tot vrijdag tussen 8u30 en 17u00  of zend een mailtje naar support@regsol.be

    U vindt het nummer ook links van uw mailadres wanneer u op het vraagtekentje klikt.

     

    Indienen van een GRP-dossier

    U moet in de eerste plaats aanvinken dat u de module Lijst Schuldeisers in RegSol wenst te gebruiken. U vindt die module Schuldeisers terug onder de tab Schuldvorderingen op het detail van uw dossier. 

    Kies daarna welk type schuldeiser u wenst toe te voegen (natuurlijk persoon, rechtspersoon of natuurlijk persoon met ondernemingsnummer of buitenlands rechtspersoon) 

    • Vul de gegevens van uw schuldeiser in  
    • Creëer categorieën van schuldvorderingen 
    • Vul de gegevens in en voeg bestanden toe 
    • Klik rechts onderaan op “opslaan” 

     
    Belangrijk: Indien u een verzoekschrift tot Collectief Akkoord indient, is het gebruik van de RegSol-module Lijst Schuldeisers een absolute voorwaarde voor: 

    • een latere elektronische stemming over het reorganisatieplan 
    • de aanmaak van de brieven via RegSol, door u voor de schuldenaar te versturen, na de opening van de procedure, en waarbij de schuldeiser meteen een unieke code krijgt om zich  in het dossier te registreren. 
       

    Indien u de module lijst schuldeisers volledig gebruikt, zal u meer taken via RegSol kunnen afhandelen.  

    • schuldeisers en hun vorderingen consulteren 
    • schuldvorderingen wijzigen 
    • schuldeisers en hun vordering toevoegen (al dan niet via Excel-import) 
    • op elk moment een aangepaste lijst schuldeisers neerleggen in het dossier via de functie links onderaan “Lijst schuldeisers toevoegen aan de tijdslijn”. 

     
    Eens de rechtbank de procedure toekent kan u...: 

    • gebruikers met toegang tot het dossier koppelen aan de correcte schuldvordering. Zo kunnen zij later elektronisch hun stem uitbrengen in het  dossier 
    • de verplichte kennisgeving genereren via de blauwe knop ‘Brief genereren’ in de kolom Kennisgeving

     
    Ook de schuldeisers die zich via de QR-code op de kennisgeving aan hun schuldvordering koppelen kunnen later hun stem elektronisch uitbrengen op het dossier.
     

    De schuldeisers die gekoppeld zijn aan hun schuldvordering (ofwel via hun QR-code ofwel via u rechtstreeks in de lijst Schuldeisers nadat zij toegang vroegen tot het dossier zonder QR-code) zullen indien gewenst elektronisch hun stem op het reorganisatieplan kunnen uitbrengen. 

    De gekoppelde schuldeisers zullen de kennisgeving van de griffie m.b.t. het neerleggen van het reorganisatieplan ook elektronisch via RegSol ontvangen. 
     

    • Zodra de procedure werd toegekend, kan u via de module Schuldeisers de kennisgevingen genereren
    • De brief die u op deze manier genereert bevat een strikt persoonlijke QR-code voor de schuldeiser
    • Verzend de brief per post of mail naar de schuldeiser. 
    • De schuldeiser kan vervolgens via deze QR-code toegang nemen tot het dossier. 
    • Enkel indien de schuldeiser gekoppeld is aan zijn schuldvordering, zal hij in het geval van een Collectief Akkoord zijn stem over het reorganisatieplan op elektronische wijze kunnen uitbrengen.