Ook hier maken we weer een onderscheid tussen de kaarten uitgegeven vanaf juni 2017 (kaart V1) en de kaart uitgegeven vanaf september 2020 (kaart V2)
Voor kaarten uitgegeven vanaf juni 2017 – kaart V1
Zowel voor de AUT- als voor de QES-certificaten heeft de advocaat 3 pogingen om zijn pincode in te geven. Als de advocaat zijn pincode is vergeten, moet hij naar de balie gaan met zijn pukcode. Zo kan hij een nieuwe pincode kiezen.
2 scenario's
- AUT: met de AUT-pukcode kan de AUT-pincode opnieuw ingesteld worden. De advocaat gaat met zijn pukcode naar de balie, waar u hem via de applicatie een nieuwe pincode laat instellen.
- ga naar het scherm van het AUT-certificaat, en klik op de knop "reset pincode"
- eerst moet de pukcode worden ingegeven
- daarna 2x een nieuwe pincode
- QES: met de QES-pukcode kan enkel het aantal pogingen om de QES-pincode in te geven op nul gezet worden.
- de advocaat mag 3 nieuwe pogingen ondernemen om zijn pincode juist in te vullen
- lukt dat ook na die 3 nieuwe pogingen niet, is het certificaat verloren
- u moet dan een nieuw QES-certificaat aanvragen. De advocaat moet hiervoor betalen.
Voor de kaarten uitgegeven vanaf september 2020
Aan de hand van de PUK-code (8 cijfers), die de advocaat per SMS kreeg om zijn kaart te activeren, kan hij een nieuwe PIN-code aanvragen mocht hij ze vergeten zijn of mocht ze geblokkeerd zijn. Advocaten zouden hun PUK-code ergens in alle veiligheid moeten noteren.
Ga naar https://dpa2.zetescards.be/
Klik op “PIN-code opnieuw instellen”.
Er verschijnt een pop-upvenster.
- Vul eerst uw PUK-code (8 cijfers) in.
- Vul daarna de gewenste nieuwe persoonlijke PIN-code in.
- Bevestig deze nieuwe PIN-code nog eens in het laatste veld.
- Klik vervolgens op “Verzend”.