Als u uw kaart niet online kan aanvragen, kan u een van de volgende meldingen krijgen:
"U kan uw elektronische advocatenkaart niet online aanvragen. Ga naar uw hoofdbalie om uw kaart aan te vragen."
"Er zijn momenteel technische problemen, gelieve later opnieuw te proberen."
Hier is een overzicht van de meest voorkomende redenen waarom u uw kaart niet kan aanvragen en wat u kan controleren:
Buitenlandse advocaten
Een buitenlandse advocaat kan zich als B-advocaat of als EU-advocaat inschrijven aan een Belgische balie.
B-advocaten kunnen géén advocatenkaart aanvragen, buitenlandse advocaten die als EU-advocaat zijn ingeschreven aan de balie kunnen dat wel. Aan de hand van een Belgisch identiteitsbewijs (E+-kaart, C-kaart) kunnen ze hun aanvraag online doen. Het zou echter kunnen dat die aanvraag niet lukt, omdat de chips op die kaarten niet exact dezelfde informatie bevatten als een eID. EU-advocaten zonder Belgisch identiteitsbewijs moeten hun advocatenkaart altijd op het secretariaat van hun balie aanvragen. Ze moeten een identiteitsbewijs (bijvoorbeeld een paspoort) meenemen om zich te identificeren. Bij problemen met de aanvraag contacteert u uw balie of de service desk.
Uw GSM-nummer werd niet geregistreerd bij uw balie
Als uw GSM-nummer niet gekend is bij de balie, kan u problemen ondervinden bij de aanvraag van een advocatenkaart. Alleen als wij over een actueel GSM-nummer beschikken kunnen wij een PIN- en PUK-code per SMS sturen. Die codes hebt u nodig om uw kaart na ontvangst online te activeren. De registratie van uw GSM-nummer kan gebeuren via: servicedesk@ordevanvlaamsebalies.be. (Uw GSM-nummer wordt enkel gebruikt voor het verzenden van de PIN- en PUK codes en wordt geenszins publiekelijk kenbaar gemaakt.) Pas dan zal u uw kaart online kunnen aanvragen.
Facturatie-informatie
Er moet minstens één kantoor met ondernemingsnummer voor u gekend zijn voordat u uw kaart kan aanvragen. Dat mag een persoonlijk kantoor, een hoofdkantoor of een bijkantoor zijn. Een btw-nummer is niet verplicht. Hier kan u de handleiding vinden voor het bijwerken van uw gegevens: https://portaal.advocaat.be/Applications/pdf/handleiding_opzoeking.pdf en https://vimeo.com/141700122.
E-mailadres
Er moet minstens één e-mailadres gekend zijn. Hier kan u de handleiding vinden voor het bijwerken van uw gegevens: https://portaal.advocaat.be/Applications/pdf/handleiding_opzoeking.pdf en https://vimeo.com/141700122.
Rijksregisternummer
Als uw Rijksregisternummer niet gekend is bij de balie, kan u problemen ondervinden bij de aanvraag van een advocatenkaart. Neem contact op met uw balie om ervoor te zorgen dat uw Rijksregister correct opgenomen is in het databestand van uw balie.
Unieke match naam + geboortedatum
Als uw Rijksregisternummer niet gekend is aan uw balie, zal het systeem proberen om de gegevens van uw eID te matchen aan de hand van uw voornaam, familienaam en geboortedatum. Als hier een uniek resultaat voor wordt gevonden, dan start de OTP-procedure op (zie handleiding). Als er géén uniek resultaat wordt gevonden, dan heeft u twee opties:
- neemt contact op met uw balie om uw Rijksregisternummer te laten registreren.
- u gaat naar uw balie om uw kaart aan te vragen.
Browser problemen
Gebruik bij voorkeur volgende browsers: Firefox, Google Chrome of Edge.
Het zou ook kunnen dat u nog met Internet Explorer werkt. Omdat Microsoft deze browser niet langer ondersteunt, heeft DPA beslist om voor alle nieuwe applicaties (zoals het online aanvragen van de kaart) niet meer met Internet Explorer te werken.
Ook sommige versies van Safari kunnen connectieproblemen geven. Schakel dan liever over naar een andere browser
Technische problemen
In het geval van technische problemen wordt de boodschap "Gelieve later opnieuw te proberen" weergegeven. Probeer dan op een later tijdstip opnieuw. Indien u alle bovenstaande gegevens heeft nagekeken, en u nog steeds uw kaart niet kan aanvragen, dan contacteert u het best de service desk via 02 307 70 30 (kies optie 1).